Лято 2017: кината закъсват заради несекващите продължения

13.08.2017 г.
Лято 2017: кината закъсват заради несекващите продълженияСтудиата и киносалоните в Северна Америка (САЩ и Канада) това лято отчитат сериозно спадане на зрителския интерес към киното. Обикновено в началото на месец август Холивуд се радва на добри приходи, но напоследък все по-често пресмята загуби. Топ 5 на най-големите провали за 2017 г. е съставен от следните заглавия:
- "Крал Артур: Легенда за меча": бюджет (разходи) $175 млн, приходи $39 млн;
- "Monster Trucks" (спрян в България): разходи $125 млн, приходи $33 млн;
- "Дух в броня": разходи $110 млн, приходи $40 млн;
- "A Cure for Wellness" (спрян в България): разходи $40 млн, приходи $8 млн;
- "Признак на живот": разходи $58 млн, приходи $30 млн.

Американската киноиндустрия започна да изпада в тиха паника, след като през миналата 2016 г. ситуацията бе различна. Веригата киносалони "AMC" (САЩ) закупи британската верига "UCI & Odeon Cinema Group" за 1.2 милиарда долара, а през януари т.г. - скандинавската мрежа "Nordic Cinema Group" за 929 млн дол. Целта бе ясна - експанзия в Европа. Това обаче доведе до дълг от $5 млрд за AMC, която се управлява от китайци (Dalian Wanda). Причината за финансовите проблеми е пониженият интерес към гледане на кино в киносалони.

Продажбите на билети това лято са с 10.8% по-малко от миналото. Кинозалите, свикнали на добри приходи в най-топлото време на годината, са объркани от Холивуд и по-малкото касови филми в сравнение с август 2016 г. "Отряд самоубийци", излязъл тогава в първия уикенд на месеца, изкара 134 милиона долара, а "Тъмната кула" сега - под 20 млн!

За разлика от AMC, другите големи американски вериги - Regal Entertainment Group, Cinemark Holdings Inc. и Imax Corp. - не затънаха в чак такива дългове. Те също са притеснени, обаче, от оформящата се тенденция. От началото на август 2017 г. и 4-те водещи вериги са "вътре" с $1.3 млрд. По-нататък очакванията са още по-лоши: прогнозира се спадане на продажбите на билети, което може да достигне 15% годишно.

Анализаторът Джеф Бок смята, че бокс офисът страда от един всеизвестен факт - свръхпредлагането на продължения. "Холивуд се сблъска с неоправдано високите си очаквания от продълженията - всички те разочароваха, може би с изключение на "Пазители на галактиката vol. 2".

Ситуацията през 2016 г. бе такава, че нито един голям холивудски филм не успя да събере $200 млн през премиерния си уикенд, както това направи "Джурасик свят" през 2015 г. Анализаторите дори измислиха термина "сикуелит" ("продълженийце") - студийна болест за тези, които смятаха, че е по-изгодно да се направи продължение на вече известен проект, отколкото да се измисля нов и рискован. Заради продълженийцата обаче, зрителите се усещат и разбират, че филм с цифри в заглавието може да е точно копие на предишния (най-малкото по сюжет) и просто не отиват на кино.

През тази година студиата правят трикове със заглавията, като избягват цифрите на продълженията - например "Карибски пирати: Отмъщението на Салазар", "Трансформърс: Последният рицар", "The Fate of the Furious" (тук българският дистрибутор реши, че е по-добре с цифра - "Бързи и яростни 8"), "Джурасик свят: Рухналото кралство" догодина. За тези трикове има две обяснения: или студиата се мъчат да представят продълженията за оригинални филми, или разчитат на слабата памет на зрителя, изгледал вече 4 истории за Джак Спароу и 7 пъти Доминик Торето.

От друга страна, телевизиите също не спят и се борят с киното чрез сериали. Ако в предишни години се обсъждаше летният репертоар на киносалоните, то тази година всички говорят не за него, а за сериала "Игра на тронове" по телевизия HBO.

Стрийминг услуги като Netflix също успяват да намалят прозореца от време между кинопремиерата и дигиталното разпространение. Студиата и залите твърдо държат да няма такова намаляване, след което стриймингът, освен сериали, започна твърда игра - предлага свое собствено киносъдържание! Netflix показа сатирата "War Machine" с Брад Пит, корейската трагикомедия "Okja". Скоро излиза не само авторският "The Meyerowitz Stories" на Ноа Баумбак, но и екранизация на мангата "Death Note", както и най-скъпият филм на Нетфликс досега - криминалното фентъзи "Bright" с Уил Смит (на снимката горе), режисиран от Дейвид Ейър.

Не само холивудските мейджъри губят пари - европейската "EuropaCorp" е на ръба на банкрута след провала на "Валериан и градът на хилядите планети". Независими компании като "Broad Green Pictures" ("Операция Ескобар" с Брайън Кранстън, "Песен след песен" на Терънс Малик, филми с Робърт Редфорд, Майкъл Шанън и др.) заявиха, че закриват своите продукции след поредица от разочароващи разпространения. Уволнени са 20% от служителите, а фирмите се пренасочват към разпространение, вместо досегашното производство. "Annapurna Pictures", инвестирала в криминалната история "Детройт" на Катрин Бигълоу 34 млн дол. и получила отлични рецензии, събра всичко на всичко $9.3 млн от американските кина - нищо не привлече зрители в залите, въпреки че техният брой бе 3 007. Трудно е положението и при "Open Road Pictures", които стоят зад най-добрия Оскаров филм за 2915 г. "Спотлайт". На 7 август студиото бе продадено (на китайската Tang Media, за неоповестена сума).

Според пророчество на Спилбърг и Лукас отпреди четири години, киноиндустрията ще се срине, когато се провалят няколко високобюджетни продукции, мултиплексите станат лукс, а цените в тях са високи. Всички нискобюджетни филми ще отидат в телевизията, а по кината ще останат да се въртят само няколко много големи филми. Част от пророчеството вече се сбъдна...
Copyright © 2017 Dir.bg.