Първите филми от Балканския конкурс на СФФ са ясни

29. 01. 2018 г.
Първите филми от Балканския конкурс на СФФ са ясни„Балканският конкурс“ на София Филм Фест по традиция включва едни от най-успешните филми, произведени в региона през последната година. И тази година имаме удоволствието да споделим с публиката балканско кино от класа, представено от неговите автори. Представяме първите 6 потвърдени филма от програмата.

Синът на София“ („Son of Sofia“, 2017) на Елина Псику е сред големите победители от „Трайбека“ 2017, където печели наградата за най-добър чуждестранен филм. Сюжетът на копродукцията на Гърция, България („Чучков брадърс“) и Франция пренася зрителя в навечерието на летните Олимпийските игри в Атина през 2004-а, където 11-годишният Миша пристига от Русия, закопнял за прегръдката на майка си София, но е посрещнат и от нов баща.

„Балкан ноар“ („A Balkan Noir“, 2017, Швеция-Черна гора) на родения в Босна, но живеещ в Швеция Дражен Кулянин, е едновременно впечатляваща семейна драма, и силен и динамичен трилър. Това е вторият филм на режисьора, след дебюта му „How to Stop a Wedding“, който през 2014 г. получава Голямата награда на кинофестивала във Варшава. Световната премиера на „Балкан ноар“ също е там, а „ScreenAnarchy“ коментира, че Дражен Кулянин предлага „филм, който може да бъде описан като балканска версия на „Град на греха“ на Франк Милър“. Сюжетът пресъздава силно драматична история - докато са на почивка в Черна гора, дъщерята на Нина и Оскар изчезва. Пет години по-късно майката продължава да търси улики, за да стигне до похитителя и той да получи заслуженото наказание. Вече разделени, Нина и Оскар пишат книга за преживяното. Тя отправя упреци към него, че е погребал дъщеря им без тялото й, докато Оскар просто се опитва да продължи живота си.

Словенският режисьор Янец Бургер не за първи път участва в Балканския конкурс на София Филм Фест. След „Соната без думи“ (с осем приза от Националния фестивал на словенското кино - 2010) през 2011 година, сега той се включва в програмата с „Иван“ („Ivan”, 2017), този път с девет награди от Словенския филмов фестивал, сред които за най-добър филм, сценарий и най-добра женска роля на Маруша Майер. Критиката сравнява играта на актрисата с ролята на Емили Уотсън в „Порейки вълните“ (1996) на Ларс фон Триер. В „Иван“ Маруша Майер влиза в образа на самотна майка, принудена да направи невъзможен избор между мъжа, когото обича, и нейния новороден син. Дефиниран жанрово като драма с елементи на трилър, филмът поставя много и сложни социално-етични въпроси, без да предлага еднозначен отговор.

„Каталина“ („Catalina“, 2017) на Дениал Хасанович е копродукция на Полша, Босна и Херцеговина и Хърватия. Филмът е разказ за колумбийка, студентка по право във Франция, която пристига в Сараево, за да напише проучване за Трибунала за военни престъпления. Неочаквано обаче тя се озовава в центъра на интимната трагедия на новата си приятелка - местна жена.

Седем години след завършването на трилогията „Яйце – Мляко – Мед“, посветена на героя Юсуф с „Мед“ (отличен със „Златна мечка” и наградата на екуменическото жури в Берлин ’2010), турският режисьор Семих Капланоглу се завръща още по-амбициозно в киното. Заснет изцяло на английски, с международно актьорско участие на три континента, новият му филм „Зърно“ („Grain / Bugday“, 2017, Турция-Германия-Франция-Швеция-Катар) е антиутопичен научно-фантастичен епос, вдъхновен от 29 стиха от Корана. Постапокалиптичната история е се случва в свят, в който оцелелите са разделени между останките от градовете и селскостопанските райони. И двете групи се управляват от корпорации, а населението е елитарно. В териториите, наречени „Мъртви земи“, генетично несъвместимите имигранти страдат от суша и епидемии. Филмът духовно и естетически се родее със „Сталкер“ на Тарковски.

В „Основи на убийството“ („The Basics of Killing“, 2017) словенският режисьор Ян Цвиткович фокусира вниманието върху разпада на идиличната връзка между родителите в едно семейство. Причината е загубата на работа и последвалите финансови проблеми. С течение на времето товарът, който родителите не могат дълго да носят, пада все повече върху раменете на децата. Това е история, която се случва всеки ден в Словения, но може да се случи и навсякъде другаде. За онези, които познават феномена, разказът изглежда болезнено. За другите – историята е предупреждение...
Copyright © 2024 Dir.bg.