Балкански конкурс на 22 СФФ

22. 02. 2018 г.
Балкански конкурс на 22 СФФБалканската надпревара на София Филм Фест включва успешни филми, произведени в региона през последната година. Два български филма влизат в нея през месец март.

След като превзе челната позиция в родния боксофис, „Възвишение“ на Виктор Божинов ще се бори за първото място и в Балканския конкурс на фестивала. С портфолио от телевизионни сериали, режисьорът прие много сериозно предизвикателство с първия си игрален филм. На границата между историческите факти и художествената измислица, той ни връща във времето през 1872 година, когато Димитър Общи осъществява Арабаконашкия обир, а сред сподвижниците му са Гичо и Асенчо – полуреволюционери, полуразбойници, които получават задача лично да предадат писмо на Левски. Издирването на Апостола се превръща в трагикомично приключение с нюанси на „револуция“... Приключение, изпълнено с интриги, подлост и предателства, което ще ги отведе до възвишение, където истината не може да остане скрита…

След темата за виртуалната любов от „Love.net” (2011), във втория си филм -„Вездесъщият“ Илиян Джевелеков поставя фокус върху проблемите на човека в съвременния технологичен свят. След триумфа му на 35-ия фестивал на българския игрален филм, където събра общо 5 награди „Златна роза“, както и наградите на критиката и на публиката, драмата ще бъде един от важните регионални филми и в Балканския конкурс на СФФ.

Копродукцията на Босна и Херцеговина, Словения, Германия и Хърватия „Мъжете не плачат“ ("Muskarci ne placu" / „Men Don’t Cry“, 2017) насочва вниманието към въоръжените конфликти през 90-те години на ХХ век в бивша Югославия.
През лятото на 2010 г. се записах за събитие, което една организация за мир беше насочила към военните ветерани от бивша Югославия. Основната ми цел беше да направя изследване, което да ми послужи за основа на късометражен документален филм. Самият аз участвах във войната в Босна и си помислих, че подобен уъркшоп би бил възможно най-доброто „потапяне“ в историята… Вярвах, че отдавна съм оставил зад себе си личните военни преживявания. Мислех, че тази глава от живота ми е затворена. Само че уъркшопът ме обхвана изцяло. Седях с хора, които буквално бяха стреляли един срещу друг. И за да съм максимално точен – ние бяхме стреляли един срещу друг. Имаше напрежение, да, но онова, което започна като пространство, изпълнено с недоверие и дискомфорт, се превърна в необичайна връзка, изтъкана от разбирателство и съчувствие. Емоционално напрежение, нетипично динамична комуникация и за финал катарзис, който ме накара да създам игрален филм по темата“, споделя замисъла на филма режисьорът Ален Дърлевич, който заедно със Зоран Соломун е и сценарист.

Меда или не чак толкова оптимистично“ ("Meda sau Partea nu prea fericita a lucrurilor" / „Meda or The Not So Bright Side of Things“, 2017) е режисьорският дебют на румънеца Емануел Парву.
Филмът пренася зрителя в румънско градче в гориста местност. Главният герой Дору е на средна възраст. Жена му умира, а той трябва да поеме грижите за осиновената тийнейджърка Меда. Това обаче не може да се случи, докато не докаже, че е способен да й осигурява прехрана и дом, тъй като дължи пари на държавата.

Тайната съставка“ ("Исцелител" / "Secret Ingredient", 2017) на Гьорче Ставрески e македонският участник в Балканския конкурс на 22-ия СФФ. В центъра на разказа е Веле - нископлатен жп механик, който използва крадена марихуана, за да направи кекс за баща си и така да намали болката, която ракът му причинява. В един момент обаче състрадателният син се оказва заобиколен от престъпници, търсещи тревата си, и досадни съседи, които искат да научат рецептата за „лечебния“ кекс.
Основният мотив зад историята ми е бедността. Всеки ден я виждам по улиците, а през последните десет години броят на хората, които започнаха да просят, се увеличи драстично. Освен това здравната ни система се срина и хората нямат решения за проблемите си. Те или трябва да отидат в някоя частна болница, ако могат да си го позволят, или просто биват изоставени", казва режисьорът.

В „Кратък излет“ ("Kratki izlet" / „A Brief Excursion“, 2017) на хърватина Игор Бежинович главният герой Стола, от чието име се води повествованието, прекарва лятото в непрестанни забавления и купони, докато не среща случайно стария си познат Роко. Той убеждава Стола и приятелите му заедно да разгледат средновековните фрески в един от близките манастири. Когато обаче автобусът им се чупи, кратката екскурзия се превръща в алегорично пътуване към неизвестното…

Освен черно-белия „Зърно“ ("Buğday" / "Grain") на Семих Капланоглу, още един турски филм ще бъде представен в Балканския конкурс, но извън конкурсната програма – „Мирисът на парите“ ("Paranın Kokusu" / „The Smell of Money“, 2018) на Ахмет Бояджиоглу. Всичко се случва в предградие на Анкара: Мехмет е таксиметров шофьор, а приятелите му решават да инсталират камера в таксито, за да снимат клиентите му. Записът с бизнесмен, който е в града, за да се види тайно с жена, се оказва идеална възможност за изнудване и схемата им се отблагодарява щедро. Един ден в таксито на Мехмет е забравен документ. Оказва се, че той принадлежи на мафиотска организация и съвсем логично шофьорът и приятелите му са преследвани от опасни мъже…
Ахмет Бояджиоглу е важна фигура в турската филмова индустрия – от 1988 до 1995 година е програматор на Филмовия фестивал в Анкара, от 1995 година е „Фестивал на колела“ и е начело на Филмовата асоциация на Анкара, а между 2005 и 2007 година е представител на Турция в Евроимаж. През последните години се занимава активно и с продуцентство.
Copyright © 2018 Dir.bg.