Тиери Фремо: фестивалът в Кан няма да стане телефонен

08.04.2020 г.
Тиери Фремо: фестивалът в Кан няма да стане телефоненИзправен пред пандемията на корона вируса, кинофестивалът в Кан няма да поеме по виртуалния път, ако не може да бъде проведен по физически начин. Това заяви неговият директор Тиери Фремо (на снимката), цитиран от Варайъти.
"Това би било модел, който няма да сработи за Кан с неговата душа, неговата история, неговата продуктивност. Какво означава "дигитален фестивал"? Дигитален конкурс? Първо трябва да попитаме притежателите на права, дали биха се съгласили", каза Фремо за изданието.

Тийзвайки заглавия от селекцията на предстоящото събитие, той добавя: "Филми на Уес Андерсън или Пол Верховен - на компютър? "Топ гън: Маверик" или "За душата" извън киносалон? Тези филми бяха отложени само затова, да бъдат показани на голям екран; защо да ги показваме на дигитални устройства преди премиерите им?

Още от началото на март стои гигантска въпросителна около изданието '2020 година на фестивала. След седмици на спекулации, на 19 март организаторите му го отложиха от месец май за края на юни или началото на юли. Засега няма точни дати.

Според Фремо, режисьорите творят за голям екран и затова споделят филмите си с останалите на събития като фестивали, а не за да свършат произведенията им на iPhone. Ако всички фестивали бъдат отменени, ще се мисли за друг начин филмите да бъдат показани, за да се избегне загубата на цяла година. Фремо не мисли, че една съмнителна и импровизирана алтернатива на Кан или Венеция е решение, тя бързо би била и забравена. Дигитални фестивални алтернативи се очаква да се появят, но с тях ще възникнат нови проблеми - пиратство, права, театрални прозорци.

Изявлението на Фремо следва коментарите през миналия уикенд на Алберто Барбера от венецианския фестивал, който поля със студен душ идеите за дигитални елементи във Венеция. Той се разграничи от дигиталните перспективи на фестивала в Торонто, който - според него - е "различен тип фестивал".

Действително, Кан гради репутацията си на престижен стартер за филми от цял свят преди комерсиалните им премиери във Франция и в чужбина - модел, работещ успешно в продължение на десетилетия. В това число например е "Паразит", превърнал се в бокс офис хит и обрал 4 награди "Оскар" и две номинации, след като спечели Златната палма. Фестивалът работи и ръка за ръка с френските дистрибутори и екзибитори, които са представени в директорския му борд.

Въпреки триседмичното вече затваряне на Франция, Фремо продължава със селекцията на филми, докато следи ситуацията около пандемията. Междувременно разпространителите, представляващи мнозинството конкурсни заглавия, продължават да изпращат филмите си на селекционния комитет, а крайните дати за регистрация са удължени с месец и половина. Фестивалът разполага и с пълната подкрепа на кмета на град Кан, както и на френското министерство на културата - вчера те обявиха пакет от мерки в подкрепа на фестивалите, планирани за 2020 година.
Copyright © 2020 Dir.bg.