Клапа!

Клапа!Кеос иска да заснеме “Балистик” в стила на филмите, които са го вдъхновявали, опитвайки се да пресъздаде действието реално и същевременно ефектно. Крис Лий изцяло подкрепя този подход. “Искахме да разкажем историята, така че виждаш цялата сцена в една рамка и движенията на камерата не са накъсани и произволни.”  

Целта е постигната посредством избора на обектив и разположение.
Организацията е ключова за оператора Хулио Макат. За да улови действието от различни ъгли, той дирижира едновременните движения на няколко   камери.  “Когато в една сцена се случват три неща в три различни посоки, с актьорите на преден план и голяма експлозия на заден план, ти трябва да заснемеш актьорите от всеки един ъгъл, и същевременно експлозията на заден план и техните реакции. Три отделни екипа снимаха  едновременно, което бе голямо предизвикателство за мен, но и много полезно, защото в този бизнес винаги се стремиш да се усъвършенстваш уменията си.”

Екипът по координацията на каскадите и специалните ефекти приема предизвикателството.”Имаше преследване с автомобили, коли, които се преобръщат във въздуха, хора които се бият върху мотори, пожари, експлозии, разцепени автобуси, хора падащи от двеста метра върху капаците на автомобили, които избухват при сблъсъка.”  Ветеранът каскадьор и координатор на каскади, Джоел Крамър, които е работил по създаването на едни от най-големите екшъни правени някога (Терминатор 2:  Страшния съд, Истински лъжи, Зов за завръщане, Да изчезнеш за 60 секунди), още в самото начало знае с какво се заема. “Обикновено, когато чета сценарий, си отбелязвам страниците с екшън сцени. Този сценарий имаше около 130 страници и когато приключих, четири не бяха отбелязани.”

“Сцената с автобуса” и “Порой от коли”

Помолени да изберат екшън сцена фаворит, първият избор на всички е сцената с автобуса, когато транспортират Екс от градския затвор към отдалечено място със затворнически автобус. Завързан и охраняван, той се опитва да се измъкне, докато Севър му устройва засада на магистралата, и иска да взриви автобуса. Нейното нападение съвпада с момента, в който Екс успява да надделее над охраната. Севър взривява автобуса и той се преобръща на една страна и се разцепва наполовина, плъзгайки се надолу по пътя, без водач, на висока скорост и целия в пламъци. Всичко това в една сцена.

Каскадьорите са особено горди от постигнатия ефект. За тази сцена използват четири специално подготвени автобуса, в два от които управлението е изместено в задната част на автобуса. Така с помощта на монитор и огледала, каскадьор управлява автобуса от задната част на возилото.  

“Антонио се измъква на тавана на автобуса, точно когато той експлодира и се разцепва наполовина. Така че му се налага да сърфира върху пламтящия автобус, водейки ожесточена престрелка с Луси Лиу, до момента в който горящите останки се сблъскват с друго превозно средство.” В допълнение на координацията, Крамер се включва в каскадата и споделя, че изживяването му е харесало.

Сцената с автобуса е само началото на гонитба с мотори, която кулминира в друга поредица от каскади, а именно “порой от коли”.

“Представете си 3 тона стомана изхвърлена на 60 метра над Антонио, който пада от мотора си.” споделя Крамер. “По време на каскадата, Кеос искаше да види всички елементи във въздуха в един и същи момент. Заради тази каскада не можех да заспя, премислях всеки детайл, защото и най-малкото разминаване във времето, можеше да убие някого. И успяхме. След като си изяснихме геометрията, всичко стана като на магия.”    

Крамер и Стайнхаймър конструират скрити рампи, които да изхвърлят колите във въздуха. “Искаха колите възможно най-високо във въздуха, така че контруирахме рампи от които ги изстрелвахме със 60 мили в час. “Това е стандартната процедура, но ние добавихме и сгъстен азот за да постигнем още по-голяма височина”.

“Виж главата ми – тя гори!”

Главните герои изразяват желание да сами да изпълнят голяма част от каскадите, което прави сцените още по-реалистични.

Бандерас и Лиу използват каскадьори, когато е необходимо, но изпълняват и голяма част от каскадите сами. “Разбира се, аз не бих ги притискал да правят това.” – споделя режисьора. “Но в случая, Антонио и Луси Лиу заявиха, че са навити на каскадите и искат да тренират и сами да ги направят, и разбира се нямаше начин да кажа “Не, благодаря, ще използвам каскадьори и ще ги снимам само в гръб”.

За Бандерас, това не е нещо ново. Още в най-ранните си филми, той изпълнява сам голяма част от каскадите. Бандерас си спомня, че “Десперадо” 1995г. е последния филм, в който му позволяват това, и че напоследък го ограничават, поради застрахователната политика на продукциите. И все пак, той се прави каскади в рамките на разумното.

“Не съм луд,” споделя актьора “Няма да скоча, ако знам, че ще се нараня, но за нещата за които знам, че мога да направя, предпочитам ги направя сам. Дължа това на публиката като професионалист. Колкото по-пълно се идентифицирам с героя, и колкото по-реалистично мога да го представя, толкова по-добре.”

Луси Лиу споделя възгледите на колегата си по отношение на каскадите. “Ако можеш да го направиш убедително, защо не? Подготовката, която се изискваше от мен за този филм не беше по-различна от това да трябва да науча нов акцент или да напълнея за определена роля. Така героят е много по-убедителен.”

“Режисьорът ми даваше своите напътствия”, споделя Лиу, “Той нахвърляше сцената и казваше “така, ти ще се обърнеш и ще почнеш да тичаш в тази посока, след това ще се качиш на влака и ще скочиш”. И аз отговаряш “да, да, добре”. След което вече снимаме, започват пиротехничните ефекти и аз се взирам в огромна пламнала топка, и си мисля, “боже, как се забърках в това”. След това продуцентите идваха при мен и заявяваха “изглежда толкова истинско”, а аз отвръщах “то си е истинско – виж главата ми – тя гори.”

Всички боеве са пресъздадени съвсем правдиво. Режисьорът споделя  “Исках боят да е толкова реалистичен, че когато наблюдавате двамата да се бият да чувствате  всичко дълбоко в себе си.

Луси започва подготовката си три месеца и половина преди началото на снимките при хореографа по бойни изкуства Филип Тан, който има 20 годишна кариера, включваща хореографията на такива филми като “Пърл Харбър” и “Специален доклад”.  “Тя тренираше по 8 часа на ден, 6 дни в седмицата, като редуваше вдигане на тежести, тичане и бойна хореография.” – казва Тан – “това повиши много нивото на изпълнението й”.

Колкото по-висок бе стандарта й, толкова по-голямо бе предизвикателството пред спаринг партньора й – Бандерас, чиито основни грижи са “да не ме наранят и да не ударя момичето в устата”.  “Когато заснемаш бойна сцена, трябва да бъдеш агресивен и да си разчел добре времето си. И трябва да бъдеш убедителен, когато те ударят. В случая се предполага, че Севър е много добра, и понеже и Луси наистина е много добра, трябваше да изиграя нещата правдиво без да й отстъпвам прекалено много или публика би почувствала, че има нещо фалшиво.” В същото време ударите ми също трябва да бъдат правдиви, без да я наранявам. Ефекта км който се стремя е хората да си помислят “Леле, тези двамата ще се избият”.

Тежката артилерия

Дори и професионалният убиец, чието тяло само по себе си е смъртоносно оръжие, понякога има нужда от оръжие. Или от много оръжия. Когато Екс проследява Севър до тайното й убежище, той попада на цял арсенал от оръжия от пистолети, автомати и дори гранатомети.

Лиу познава оръжията доста добре и при създаването на филма тези познания са от голяма полза. “Седяхме с Кеос в кухнята му и обсъждахме детайлите”. Севър има богато военно минало, следователно е редно героинята да разполага с най-новите постижения във военната област. А що се отнася до агентите на ФБР – техните оръжия са стандартни. За Екс Лиу избира модел, който е използван от ФБР преди седем години, когато Екс напуска агенцията.  

Бандерас има известен опит в боравенето с оръжие от предишни негови филми. Тренировките са насочени към това, той да работи с оръжието рутинно, с увереността на агент на ФБР. Що се отнася до Луси тя си спомня за обучението: “Използвахме истински амуниции, за да усетя отката на оръжието и да го предам реалистично. Трябваше непрекъснато да следя за правилната походка, изпънатите рамене и за това да не мигам, когато стрелям. Севър е толкова опитна, че трябваше да създам илюзията, че знам как да боравя с всяко едно оръжие и натискам спусъка без да ми трепва окото”.

Лиу държи изключително много на сигурността по време на снимките и винаги присъства на заснемането на такива сцени. И въпреки, че по време на престрелките не използват истински патрони, винаги има опасност, някои от участниците да бъде наранен.
Copyright © 2019 Dir.bg.