Стръв за акули в "Синята бездна"

03.07.2002 г.
Стръв за акули в В класическия филм на ужасите част от зрителския интерес се предизвиква от ефекта “коя ще е следващата жертва”. Точно тази идея използват Харлин и продуцентите при подбирането на актьорския състав. Харлин си спомня: “Искахме сериозни актьори, но не непременно звезди - като в първия “Пришълец”, където никой не очакваше че Сигорни Уийвър ще оцелее. Искахме така да завъртим историята, че публиката да няма никаква представа кой кой е или какво ще се случи с героите. Искахме да ги възприемат като истински хора от плът и кръв, а не като филмови звезди.”

Продуцентът Голдсман добавя: “Предимството да се ангажират актьори вместо звезди е, че зрителят се идентифицира с някой от героите, който изведнъж изчезва и го оставя безпомощен. Например в “Пришълецът” Том Скерит така очевидно е героят на филма, че когато го убиват, зрителите започват да се чувстват като Рипли - сами и беззащитни”.

Харлин кани във филма и номинирания за “Оскар” Самюъл Джаксън (с когото вече е работил в “Дълга целувка за лека нощ”), за да бъде “нещо като котва по средата”. “След като го осигурихме, потърсихме останалите членове на екипа - добри актьори, които да направят героите максимално истински, емоционални и вълнуващи, и едновременно с това да се справят с изключителното физическо натоварване на ролите.”


“Наистина искахме да преобърнем наопаки традиционните за този жанр очаквания на публиката за това кой ще умре и кой ще оживее”, добавя Лудвиг.

Джаксън споделя: “Очаквах с нетърпение снимките на този филм, той е нещо ново за мен. Израснал съм с филми за чудовища. Въпреки че тук чудовището е различно, налице са всички елементи на филми като “Франкенщайн”, “Човекът-вълк” и, разбира се, “Челюсти”. Но в “Синята бездна” много типични елементи от старите филми присъстват по нов начин. В него се съчетават филм на ужаса и филм–преследване, а аз обичам да бъда преследван от разни неща… Теоретично хората сме най-умните същества на планетата, но когато попаднем в океана, ние сме извън нашата среда - тогава други същества стават много по-умни, силни, бързи и активни от нас. Затова ни се налага да победим акулите с разум, и това е една от най-хубавите идеи на филма.”

Авторите на филма са гледали Томас Джейн в няколко добри продукции и го канят за ролята на Картър Блейк, опитомителят на акулите. Той казва: ”Знаех си, че ще е трудно предизвикателство, но и че всяка секунда ще си заслужава. Заливат те с 140 000 литра вода, влачи те 4-тонна акула, падаш от стълби, изгаряш се, давиш се, бият те. Беше забавно. Като четеш сценария, там пише “Картър излиза”, но не пише “Картър излиза, заливат го 140 000 литра вода, над главата му кръжи хеликоптер, наоколо бушува тропическа гръмотевична буря и се разминава на косъм със зъбите на 2-тонна акула.” Но така се работи във филм на Харлин.”

Режисьорът забелязва английската актриса Сафрон Бъроуз заради силната й игра в няколко филма. Тя споделя: ”Въпреки че физическите елементи на ролята бяха привлекателни, това което ме спечели за нея беше силата и сложността на образа на Маколистър. Бе интригуващо да изиграя една личност дотолкова покварена, че самата не го осъзнава. Харесва ми това, че не сме някакви велики екшън-герои. Ние сме обикновени хора, които са поставени в необичайни обстоятелства и трябва да оцеляват по човешки.”

Както с много свои фенове, Ел Ел Кул Джей се запознава с Харлин по повод своята музика. По-късно режисьорът гледа някои негови филми и го кани за ролята на Шърман Дъдли, по прякор “Свещеника”. “Филмът е страхотен. На плаката му трябва да пише: Заповядайте... Не се събличайте... Ще си тръгнете вир-вода.” Актьорът вижда във филма възможност за лично развитие. “Постигнал съм много в музиката, но е време за промяна, време е да вървя напред.”

За ролята на морската биоложка Джанис Хигинс, авторите избират австралийската актриса Джаклин Маккензи. Харлин споделя: “Имах късмет, че тя се съгласи да участва в такъв вид филм, но пък и ние предложихме на актьорите интересни роли. Те искаха да играят с акулите, да бъдат в океана, да се занимават с активна физическа дейност и да работят върху роли, различни от тези, които са изпълнявали преди.”

Маккензи: ”При нас в Австралия акулите са заплаха. Като дете, когато вземех чаша вода, баща ми казваше: ако сипеш малко сол, за по-малко от минута ще се появи перка. “Синята бездна” много ми помогна да се отърся от някои страхове. Обикновено не си гриза ноктите, но по време на филма го правех.”

Поканен е и разноликият актьор Майкъл Рапапорт. Той внася свежо чувство за хумор в образа на Скогинс - математически гений и инженер на лабораторията. “Работата по проект на Рени Харлин бе много полезна за мен. Никога не бях се занимавал с нещо от такъв мащаб. Тук декор е целия свят. Всичко е огромно и истинско. Филмите на Рени изискват пълна ангажираност. Добри хора. Добър екип. Много вода.”

Скандинавецът Стелан Скарсгаард (Харлин е финландец, а Скарсгаард - швед) е ангажиран за ролята на изследователя Джим Уитлок. “Винаги съм се интересувал от храна и беше върховно да ми се удаде случай да я изиграя. Забавно е да се работи с Рени - от време на време ми подхвърляше по някое изречение на шведски и беше много смешно, защото има ужасен фински акцент. Каза ми, че във филма ще има истински акули и това е вярно - но пък акулите, които те направиха, са невероятни и са по-добре платени от мен. Трябваше да съм акула… Страхотно е да участваш в такова грандиозно представление, върна ме в детството.”

“Не е за вярване, че събрахме такъв добър екип”, заключава Харлин. “Аз предупреждавам актьорите, когато снимам. Казвам им: гледали ли сте мои филми? Нали сте наясно как се изкачва еди коя си планина, или как беше под водата в еди коя си сцена. И се опитвам да нарисувам възможно най-мрачната картина. Казвам: ще бъде трудно и натоварено. Но ще бъде много забавно и със сигурност ще правите неща, които никога преди не сте правили. Приключението е от двете страни на камерата.
Copyright © 2024 Dir.bg.