РЕВОЛЮЦИОННИ ТРЕНИРОВКИ, СХВАТКИ И КАСКАДИ

РЕВОЛЮЦИОННИ ТРЕНИРОВКИ, СХВАТКИ И КАСКАДИСлед безпрецедентни тренировки и въвеждането на собствен, сложен кунг-фу стил и каскади с жици за Матрицата, основните действащи лица – Киану Рийвс, Кари-Ан Мос, Лорънс Фишбърн и Хюго Уийвинг – се събрали отново с хореографа на ръкопашните схватки, майстор на бойните изкуства и специалист на каскадите с жици Юен Уо Пинг, и неговия кунг-фу тим от Хонконг, воден от Дион Лам, за пет месеца предварителни тренировки и репетиции за Матрицата: Презареждане и Матрицата: Революции. Всекидневните тренировки били провеждани в самолетен хангар в Санта Моника, Калифорния, превърнат в най-голямото киностудио за работа с процеса “motion capture”.
Багодарение на продължителните, изтощителни тренировки четири месеца преди началото на първия филм, “актьорите бяха в много по-добра форма, по-подготвени и разбиращи това, което им предстои”, казва Уо Пинг.

“Тренировките за тези два филма бяха вероятно три пъти по-тежки, отколкото за първия”, признава Рийвс, който прекарвал по седем часа дневно в занимания с кунг-фу. “Схватките, в които участва Нео и каскадите с жици сега са много по-сложни”.

Докато се подготвяли и заснемали Матрицата, Рийвс се възстановявал от операция на врата, което ограничавало движенията му, затова Уо Пинг приспособил стила му, като наблегнал на работата с ръцете много повече, отколкото на ритниците. Този път Рийвс нямал подобни ограничения. “Колкото по-добър ставах, толкова повече изискваха от мен”, спомня си всеотдайният актьор. “Когато успеех да направя нещо добре един път, те веднага искаха от мен да го направя още два пъти. После, когато вече снимахме, братята питаха дали не мога да го направя по седем пъти! Беше много забавна, но и много тежка работа едновременно. И болезнена – ледът беше най-добрия ми приятел”. (По време на тренировките Рийвс обичал да почива във вана, пълна с лед.)

“Никой не беше толкова безмилостен към себе си, колкото Киану”, отбелязва Мос. “В определени моменти не исках да гледам и да чувам, притеснена от това как ще се нарани, но мога само да му се възхищавам за издържливостта. По отношение на бойната си физическа подготовка той се издигна на ниво,  до което според мен американски актьор не е стигал до сега”.

“Киану е изключителен”, хвали го и Уо Пинг. “Той е супер перфекционист, винаги недоволен от собственото си изпълнение, дори и когато аз мисля, че е станало много добре! Направих всичко, на което съм способен, за да го науча как да постигне това, което искаше”.

Рийвс чувствал, че толкова амбициозна тренировка е единственият начин да стигне до нивото на техническа акуратност, необходимо за представата на братята за екшъна във филма. “Уо Пинг, Лари и Анди искаха битките да са толкова ефектни, колкото е възможно”, казва той. “Те обичат зрелището и искат да се забавляват. Те се интересуват от физическия контакт и в положителната и в отрицателната му светлина, по същоя начин, по който огънят може да изгаря, но и да дава топлина”.

Невероятните схватки в Революции – сблъсъка в Клуб Ад, бруталната схватка на Нео с Бейн на борда на Логос, и битката на живот и смърт с агент Смит – са резултат от силната връзка между хореографа, създателите на филма и актьорите. “Стилът на Уо Пинг се комбинира отлично с философията на братята по отношение на воденето на разказа”, казва продуцентът Джоуел Силвър. “Отвъд очевидния двубой между доброто и злото и изпитанието на физическата воля, битката илюстрира и развитието на образите. Още в първата си битка в Матрицата Нео започва да развива потенциала си, а в Презареждане той е толкова предизвикан от яростта на агентите Смит, че трябва да се издигне на съвсем ново ниво. В Революции, Нео и Смит са развили способностите си до точката, в която са се изравнили и силите им са неизмерими”.

“Братята искаха Голямата битка  да демонстрира непобедимостта на Нео и Смит”, обяснява Уо Пинг. “Опитах се да създам енергията зад този епизод, в който двама съвсем различни бойци се сблъскват в схватка, в която и двамата са длъжни да победят, но никой не може да надделее. Още веднъж благодарение на подготовката на Киану и Хюго ние успяхме да постигнем енергията в тази битка”.
Според Силвър, тази битка е нещо изключително в киното. “Тя е като окончателното сражение между двама супергерои от комиксите, нанасящи изключителни поражения, каквито никога не сме виждали на живо досега”. “Фантастично преживяване е да наблюдавате как братя Уашовски са развили съперничеството между Нео и Смит до този финал, невероятно разрешен в Революции”.

Заснемането на колосално амбициозната Голяма битка отнело осем седмици и месеци подготовка за новаторската техническа екипировка, необходима за пресъздаване на визията на братя Уашовски за бомбастичния епизод. Сценарият изисквал абсолютно точната хореография на битката, която се развива в пороен дъжд, да започне на наводнената улица, изпълнена с агенти Смит, и после да продължи на хиляда метра във въздуха, сред разкъсваното от светкавици небе, в един изоставен небостъргач, и накрая в един масивен кратер, където разтърсилият света конфликт между Нео и Смит най-накрая намира разрешението си. Били създадени нови устройства за дъжд с капки, по-големи от обичайните, които могат по-добре да бъдат осветени от типичния “кинаджийски дъжд”.

“Заснемането на първата част от Голямата битка, където Нео и Смит се бият на улицата под леещия се дъжд, беше фантастично”, разказва Хюго Уийвинг и допълва че “е тренирал по-умно” за Презареждане и Революции и така е избегнал повечето от нараняванията, получени при снимките на Матрицата. “Аз всъщност обичам усещането от леещия се върху мен дъжд – това ме ободрява и изпълва с енергия. После, когато влизаме в кратера и се бием в калта, става още по-трудно”.

Успоредното заснемане на екшън с диалог в кратера се оказал най-преизвикателният епизод за Уийвинг. “Дъждът беше толкова силен, че щом си отворех устата да кажа нещо, вътре влизаше вода и вместо думи излизаха мехурчета. При това не можех да чувам гласа си и ми беше много трудно да намеря верния тон, когато не знаех как звуча”.

Трите редици агенти Смит били симулирани чрез комбинация от актьори-дубльори, чучела на Смит, създадени от художниците и CGI (компютърно генерерани образи) на Смит, добавени от Отдела за визуални ефекти. Дубльорите с маски на Смит стоели в задните редици и контролирали движенията на куклите от по-предните редове, така че всеки Смит да се включва синхронизирано в битката.

За създаването на реалистично усещане за безтегловност при въздушните епизоди в Голямата битка, каскадьорите и майсторите на бойните изкуства, в сътрудничество със специалистите по визуалните ефекти, създали така наречения “камертон”, специално устройство, позволяващо на актьорите и каскадьорите да симулират безтегловност, докато се бият. (По-ранни проби доказали, че е непрактично да се снима в специални самолети на НАСА, използвани за тренировки на астронавтите). Тази отричаща гравитацията част от битката била заснета в “Яйцето”, голямо, подобно на кутия студио, обвито в син екран, позволяващ заснетите кадри по-късно да бъдат допълнени с работата на хората, отговарящи за визуалните ефекти.

Редица други мрежи и хамути са били използани за постигането на акробатичните каскади и работата с жици в Революции, включително и многопрофилния “гъвкав колан”. Разработен от координатора на бойните сцени и дубльора на Рийвс, Чад Стахелски, гъвкавият колан е хамут, който позволява на ползващия го да извършва свободно многопосочно въртене, като например салта. Друг ключов елемент от екипировката е известното устройство “Yak” (шега, майтап), наречено така заради склонността на изпозващите го да повръщат след работа с този, базиран на принципа на жироскопа уред, който симулира свободно падане.

“Каскадите с жици изглеждат лесни, но е необходима доста работа, за да свикне тялото с жиците и правилното определяне на ритъма и синхрона между актьора/дубльора и екипа, който дърпа жиците”, отбелязва Стахелски. “Освен това трябва да сте доста гъвкав, трябва да сте способен да ритате и да удряте и все пак да ви остане достатъчно сила да отбъснете тялото си в нужната посока”.

“Това беше изтощителна работа - да се опитваме да изпълняваме движенията от кунг-фу и работата с жиците под проливния дъжд, но Хюго, Чад и целият каскадьорски екип бяха невероятни”, казва Рийвс за големите усилия, позволили създаването на този брутално красив епизод. (Освен работата си в Голямата битка, Рийвс също участва в битката с Бейн на борда на Логос, при това без да вижда много добре, тъй като гримът, изобразяващ нараняване на едното му око, пречел на зрението му.)

“Киану надмина себе си на снимачната площадка и това повдигна много очакванията от всички останали участници в снимките, но никога не оказа някакъв натиск над мен или някой от другите актьори”, добавя Уийвинг. “Той много добре умее да изслушва – наистина обичам да работя с него”.

Друга пренебрегваща гравитацията бойна сцена в Революции, създадена от Уо Пинг се случва в Клуб Ад, където Тринити, Морфей и Сераф проникват в подземен нощен клуб в Матрицата, за да се изправят срещу Меровингий, който е определил награда за главите на всеки от тях. На тавана на студиото е инсталирана система, проследяваща датчиците, поставени върху актьорите и каскадьорите от горе до долу, като “гъвкавия колан” за осъществяване на всички движения в акробатичното меле. Стотици фишеци и експлозиви трябвало да бъдат синхронизирани с комплекните действия на участниците в този епизод.

“Когато влязох на снимачната площадка на Клуб Ад, тя ми напомни на сцената, която снимахме с Киану в коридора в Матрицата”, спомня си Кари-Ан Мос, която си счупила крака, докато тренирала за Презареждане и Революции. “Натискът да извършиш всяко  движение точно и да останеш  в синхрон с всички фишеци и експлозиви беше изключителен. Аз бях нервна и защото работех отново с жици, след като си бях счупила крака, но Чад и хората с жиците наистина ми помогнаха да го преодолея. Нараних се, когато изпълнявах поредица от сложни движения, при което братята извикаха ‘Ура!’, което се случва много рядко. Заснемането на епизода в Клуб Ад беше един от най-ярките моменти в този проект за мен”.

“Отношението на Кари-Ан към работата й беше ‘Само ми кажете какво искате от мен и аз ще го направя’” казва Рийвс с възхищение. “Това беше много вдъхновяващо за всички нас”.
“Кари-Ан е много, много добра и аз винаги съм я окуражавал да се чувства по-уверена във физическите си възможности”, казва Уо Пинг. “Аз създадох изключително бърз, мощен ритник за нея, който ние наричаме “ритника на скорпиона”. Тя използва “ритника на скорпиона” в откриващата битка в Презареждане и отново в битката в Клуб Ад в Революции. Тренирах я повече от шест месеца само за този ритник. Тя го изпълнява много мощно и с голяма прецизност”.

Битката в Клуб Ад включва и друг ритник – запазена марка на Тринити, “двойният орел” - мощен удар, който тя нанася, докато “виси” във въздуха. “Аз ритах този човек, той политаше назад и се блъскаше в стената, а аз всеки път си затварях очите, докато не ми кажеха, че той е добре, защото много се страхувах, че той ще се нарани”, казва Мос. “Но той продължаваше и даже му харесваше. Каскадьорите – и мъжете, и жените са много, много специални хора”.

“Битката в Клуб Ад издига концепцията на кунг-фу с жици дори на по-високо ниво, отколкото епизода в коридора в Матрицата”, смята Силвър. “Вълнуващо е да се види как успяхме да разширим и подобрим майсторството от първия филм в кулминацията на Революции”.

Специално хидравлично  устройство било използвано за заснемането на обсадата на Зион, където войници и доброволци са атакувани и разкъсани от множество смъртоносни сентинели. Тази “въздушна люлка”, обикновено използвана да симулира движението на мотоциклет пред зелен екран, била адаптирана за продукцията на  Матрицата да срабчва, разтърсва и хвърля, сякаш са уловени от пипалата на сентинели. (Каскадьорите нарекли устройството “PMS Machine” – “Моля, накарайте го да спре”.)

Заснемането на сцените, изобразяващи доблестния отпор на атаката на машините от страна на доброволките Зий и Чара, се оказало дори по-трудно, отколкото очаквали актрисите. “Тичахме и скачахме из тунели и падахме на коленете си и се разранявахме”, казва Нона Гей, която играе Зий, избрала да се бие с машините заради шанса да се събере отново с любимия си Линк – основен член на екипажа на Морфей. “Наистина беше малко по-напрегнато, отколкото си мислех, че ще бъде, но всяка драскотина си струваше. Обсадата стана страхотна”.

Джейда Пинкет Смит демонстрира бойните си умения в Матрицата: Презареждане както и това, в което героинята й Ниобе е най-добра в Революции: пилотирането на бунтовнически вседеход през каналите на Света на машините. “В сценария става дума колко е заякнала Ниобе, докато върти кормилото на кораба и аз реших, че ще е добре да натрупам малко мускули”, казва Пинкет Смит, която родила дъщеря си Уилоу малко преди началото на тренировките. “Знам, че може би не изглежда така, но снимането на този епизод беше доста трудно. Братята искаха от мен управлението на този голям, стар тежък кораб из криволичещия канал да изглежда колкото се може по-реалистично. Това беше тежка работа, защото напрежението в тялото, когато трябва да изглежда като че се движиш с такъв кораб, е доста сериозно”.

От първите представи, през подготовката и изпълнението, нивото на иновациите и участниците в работата с жиците, каскадите и схватките във филмите за Матрицата са без паралел. “Не сме съсипани”, заключава главният координатор на каскадите Р.A. Рондел. “С тези филми вдигнахме нивото толкова високо, че работата ни по каквото и да е друго оттук нататък ще бъде компромис. Със способностите и опитът, който има, този екип може да направи всичко. За да стане всичко перфектно, за да стигнем до магическия момент, сме правили до 70 дубъла на ден. Станахме такива супер-перфекционисти, че за нас ще бъде падение, ако занапред нямаме възможност да си вършим работата по този начин”.
Copyright © 2024 Dir.bg.