ОТВЪД ГОЛЯМАТА БИТКА: СЪЗДАВАНЕТО НА РЕВОЛЮЦИОННО ВИРТУАЛНО КИНО

ОТВЪД ГОЛЯМАТА БИТКА: СЪЗДАВАНЕТО НА РЕВОЛЮЦИОННО ВИРТУАЛНО КИНОРаботата по визуалните ефекти за Матрицата: Презареждане и Матрицата: Революции започва през март 2000 г. В поделението за визуални ефекти, ESC, където Джон Гаета, отговорник по специалните ефекти на трилогията Матрицата, надзирава създаването на над 1,300 кадри с виртуални ефекти за Презареждане и приблизително още около 800 за Революции – изравнявайки по размер и обхват 412 VFX кадрите, създадени за Матрицата.

Основната иновация на Гаета за Матрицата става известна като “Bullet Time” (куршумено време), революционна техника, изобразяваща кинематографичния екшън в стила на японската анимация, известна като animé. “Bullet Time” се основава на концепцията за поглед отвътре във виртуалната реалност на Матрицата, където героят – основно Нео – придобива “надхвърлящи-Матрицата” способности. Творческият процес за изкарване на “Bullet Time” на екрана се нарича “виртуална кинематография”, цифров процес, разработен от създателите на Матрицата за изобразяването на тези “надхвърлящи-Матрицата” моменти в забавен каданс, както биха изглеждали от камера, движеща се с постоянна много  висока скорост. Резултатът позволил на екипа на Гаета да манипулира изображението при всяка дадена скорост, без да се губи яснотата.

Но тази първоначална версия на виртуалната кинематография била сметната за незадоволителна според Гаета – за представянето на свръхчовешките събития, родени във въображението на братя Уашовски за Презареждане и епическия екшън в Революции. Гаета трябвало не само да открие как да направи по-възпламеняващо жестокото 14 минутни магистрално преследване в Презареждане, Голямата битка на Нео със 100-те агенти Смит и полета му с 2000 мили час през мегаграда на Матрицата, но и как да материализира описаната в амбициозния сценарий на братя Уашовски Революции зрелищна каскада с мародерстващи създания, гигантски роботи, командвани от хора и виртуални разрушения -- “Обсадата”, апокалиптичната битка, която бунтовниците водят при отбраната на Зион срещу безжалостната машинна армия от сентинели и копачи. Гаета трябвало да вдъхне живот и на зловещия Град на машиинте, неговите “био-механични” обитатели и окончателния сблъсък между Нео и агент Смит, известен като Голямата битка.

 "Беше очевидно, че не можем да използваме отново технологията Bullet Time от първия филм” казва Гаета, който спечели Оскар® за визуални ефекти за Матрицата. “Това щеше да ни ограничава, а и е твърде трудоемко. Концепцията Bullet Time се нуждаеше от развитие”. С други думи, трябвало да бъде разработена технология за създаването на измислените с много въображение екшън епизоди в Презареждане и Революции. Позната територия за Гаета и братя Уашовски, но този път амбициозният план на създателите на филма бил да създадат толкова напредничава виртуална кинематография, колкото никой не можел да си представи. “Те решиха да създадат образи, които никой не би могъл да копира” казва продуцентът Джоуел Силвър. “За това е нужно доста време, доста пари и доста талант. И резултатите са потресаващи. Тези хора не просто вдигат летвата за екшън киното, въображението в разказа, и въобще визуалните възможности – те направо я унищожават”.

Основното в предложеното от Гаета и компанията решение за първата фаза на виртуалната кинематография е създаването на виртуални триизмерни изображения на главните действащи лица за целите на разиграването на техните свръхчовешки умения на невиждано досега реалистично ниво. Създаването на виртуални хора, екипът по с8пециалните ефекти постигнал чрез motion capture (“mocap”), технология, включваща употребата на сложни камери, записващи прецизно данни за движенията от отразителните облекла, носени от основните актьори, специалистите по бойните сцени на Уо Пинг и каскадьорите, докато изпълняват необходимите действия.

В добавка към месеците работа с motion capture за събиране на данните за Презареждане, mocap процесът бил използван много разширено за пресъздаването на Голямата битка между Нео и агент Смит във финала на Революции. За целта било създадено специално студио – което по времето на продукцията било най-голямото студио за “motion capture”, създавано някога – и работата в него продължила повече от четири месеца, успоредно с основните снимкки. Данните, записани за Презареждане и Революции, както и за видеоиграта Влез в Матрицата, представляват най-мащабната употреба на процеса “motion capture” някога във филм.

“Работата с “motion capture” беше нещо съвсем ново за мен” казва хореографът, майстор на бойните изкуства Уо Пинг. “Това е фантастична технология, защото ми помогна да постигна много движения, които не са възможни в реалния свят. С “motion capture”, усилваме динамичната мощ и наблягаме на красотата на ударите и движенията, така както не би било възможно с други средства.”


При монтажа на данните от “motion capture”, екипът на Гаета буквално вдъхнал живот на компютърно създадените тела на героите, с добавянето на фото-реалистични мускули и облекла. Наслагването на живи изражения върху компютърно генерираните образи на актьорите било нова екстремна иновация, която виртуалните художниците на Матрицата постигнали с технологията наречена Universal Capture (“u-cap”). Пет ултрамощни, снимащи с висока резолюция камери били разположени в полукръг около лицето на всеки актьор. След като актьорът изобразявал пълния набор от емоции и изражения, камерите Sony HDW 900 записвали изпълнението до най-дребния детайл – до порите на кожата.

След като използвал тези пет записа в реално време за есктраполиране израженията на лицата на героите с изключително висока резолюция, екипът добавял пространствени лицеви текстури на дигиталните тела на героите и резултатът бил най-реалистичните компютърни изображения на хора досега. Благодарение на виртуалната кинематография по време на Голямата битка, свободна камера следва непрекъснато Нео и агент Смит където и да ги отвежда бясното сражение, разтърсило света. Виртуалното кино прави възможно да се покаже в безпрецедентни сюрреалистични детайли сблъсъка на юмрука на Нео с лицето на агент Смит, създаването на невъзможни събития, заснети от камерата под невъзможни ъгли, като скоростта на действието варира от бавна до свръхзвукова. Тези моменти са най-фотореалистичните динамични близки планове на компютърно генерирани човешки лица, създавани досега. (За да отбележат това постижение, братя Уашовски и Джоуел Силвър са поръчали специални бронзови медальони, които ще бъдат раздавани на гостите на всяка от трите официални премиери на Революции в Лос Анжелис, Сидни и Токио.)

В добавка към зашеметяващите визуални ефекти, подсилващи Голямата битка, екипът на Гаета е отговорен и за изключителната, използваща последните научни достижения анимация при реализирането на фантазиите на братя Уашовски по отношение на невероятните същества и събития в Обсадата. В Революции  падат всички граници за това какво е възможно и какво не в анимацията. Този следващ етап се нарича “бихейвиористична (поведенческа) анимация” и използва методология, базирана на изкуствения интелект.

В традицията на съвременната японска анимация, Революции представя също фотореалистични 3D интерпретации на природни феномени като време, вода, огън - за впечатляващо постигане на разбиране, поведение и естество. Постиженията в елементите в Революции  от осветлението до експлозиите водят до пълно преосмисляне на дизайна, стила и изпълнението. “Братята са завладяни от идеята за хиперграфично изобразяване на свръхестествените събития”, разкрива Гаета. “Непрекъснато трябваше да внимаваме да съхраним баланса между хаоса и порядъка.”

Прегледаният от страна на екипа художници материал преди началото на снимките включвал концептуалните рисунки на Дароу и филми като Пришълецът; 2001:Космическа одисея; Шемет; Апокалипсис сега; Koyaanisqatsi и Powaqqatsi (висако-стилизирани документални филми за живота на Земята); военни документални филми - за катастрофата на Хиндербург, подводници от ХІХ век, подводния свят; риалити TV филми за автомобилни състезания и катастрофи; краш-тестове на свръхбързи коли; информация относно производството на роботи, стари стъкларски технологии, прокопаването на тунела под Ламашна, изкуствения интелект и много японска анимация аниме.“

Работата ни по Презареждане беше концентрирана за създаването на хиперреалистично виртуално кино за пресъздаването на свръхестествени събития като Голямата битка, Магистралното преследване и летенето на Нео”, обяснява Гаета. “За Революции, фокусирахме усилията си в създаването на епипчните, апокалиптични сблъсъци между човека и машините, както мащабната околна среда извън реалния свят, като Града на машините и Зион. Надявам се, че работата ни по двата филма ще остави ярка следа в научно-фантастичното кино след Блейд Рънър и Пришълецът”
Copyright © 2024 Dir.bg.