За продукцията

За продукциятаВ Рим, където през вековете човешката история е оставила следи в камък, мрамор и фрески, режисьорът, носител на Оскар®, Мел Гибсън възстановява дори още по-древно време: Това е Ерусалим от последния ден в живота на Исус Христос - за филма СТРАСТИТЕ ХРИСТОВИ. В сътрудничество с изтъкнати актьори и всеотдаен творчески екип, Гибсън отново вдъхва живот на вечната история с безкомпромисния реализъм и суровата емоция на съвременното кино.

“Страстите” (от латинската дума за страдание, но също така означава и дълбока и съвършена любов) отпраща към мъчителните и в крайна сметка изкупителни събития от последните 12 часа в живота на Исус Христос, за които имаме четири различни свидетелства в Новия Завет на Библията, чието наследство се е отразило на последните 2000 години. Силната образност около Страстите отдавна вдъхновява въображението на творците и оказва дълбоко и тайно влияние върху Западното изкуство, включително и в киното през миналия век.

Още в немите филми на Томас Едисън, Страстите са тема, към която се обръщат най-амбициозните творци. През 1927 г., Сесил Б. ДеМил режисира първия епос за живота и смъртта на Исус в немия филм Царят на Царете. По-късно, през 1953 г., с въвеждането на новата технология CinemaScope студиото 20th Century Fox произвежда The Robe, с Ричард Бъртън в ролята на римски трибун, който търси изкупление след разпъването на кръста. През 60-те, библейските епоси вече са отделен филмов жанр, когато Джордж Стивънс създава монументалния, пищен и с участието на много звезди The Greatest Story Ever Told

Приблизително по същото време майсторът на италианското кино Пиер Паоло Пазолини третира същата тема по съвсем свеж начин в Евангелието на Матея, с участието на изцяло непрофесионален актьорски състав, натуралистичен стил и език, взет директно от Библията. Евангелието на Матея се превръща в най-успешния филм в кариерата на Пазолини. През 1970 г., Страстите присъстват в два мюзикъла, представители на контра-културата: Godspell и Исус Христос Сурерзвезда. Режисьорът Мартин Скорсезе също бе привлечен от последните дни на Христос и създаде противоречивия филм Последното изкушение на Христос.

Но никога досега никой кинотворец не се е опитвал да разкаже историята на тази страстна саможертва с такъв действен реализъм. За Мел Гибсън, създаването на този филм била отдавнашна мечта, която изисквала много лична негова страст, както и страстта на останалите участници, включително партньорите му в Icon Брус Дейви и Стив Макевити, за да се превърне в реалност.

“Намеренията ми за този филм бяха да създам трайна творба на изкуството и да предизвикам сериозни размисли сред различните зрители от всякакви култури”, казва Гибсън.

Гибсън продължава: “Голямата ми надежда е, че посланието на тази история за изключителна смелост и саможертва може да събуди дух на  търпимост, любов и опрощение. Ние определено имаме голяма нужда от тези неща в днешния свят”.

Гибсън започнал първите си проучвания над библейските текстове и събитията около Страстите преди повече от 12 години, когато се оказал в духовна криза, и се опитвал да преоткрие вярата си, и в частност да научи повече за природата на страданието, болката, опрощението и изкуплението. Гибсън, който като режисьор с последния си филм, спечелилият Оскар® Смело сърце ни върна в Шотландия от 13ти век, осъзнал, че има възможността да слее изкуството си с това, което вълнува най-силно сърцето му. Той си представял как би могъл да се възползва с пълна сила от съвременните кинотехнологии – и по-специално реалистичните начини на снимане, напредъка в дизайна и изпълнителските техники – по отношение на Страстите.

Гибсън написал сценария заедно с Бенедикт Фитцджералд като използвали за основен източник текстовете на Евангелията на Матей, Марко, Лука и Йоан. Все пак, Гибсън знаел, че навлиза в не много изследвана творческа територия – в област, където се срещат изкуството, историята и личната посветеност. “Когато се заемеш с една толкова известна история, с толкова различни предварителни представи за нея, единственото, което можеш да направиш, е да останеш максимално верен на историята и на собствения си начин на творческо изразяване”, казва Гибсън. “Това е, което се опитах да направя”.

Що се отнася до решението му да наблегне на физическия реализъм, Гибсън казва: “Аз исках да изразя размера на саможертвата, както и да й отдам почит. Но исках също във филма да има и красиви, лирични моменти, както и трайно присъствие на любовта, защото в крайна сметка това е история за вярата, надеждата и любовта. Това, според мен, е най-великата история, която някога е била разказвана”.

СТРАСТИТЕ ХРИСТОВИ е режисиран от Мел Гибсън и продуциран от Брус Дейви, Гибсън и Стив Макивити. Енцо Систи е изпълнителен продуцент. В творческия екип на продукцията са и четирикратно номинираният за Оскар® Калеб Дешанел като главен оператор, художник на продукцията е награждавания италианец Франческо Фриджери, двукратно номинираният за Оскар® Маурицио Миленоти е художник на костюмите, екипът за специални ефекти и грим е под ръководството на Кийт Вандерлаан и Грег Канъм (който два пъти е печелил Оскар®) и двукратно номинираният за Оскар® Джон Райт като монтажист.
Copyright © 2024 Dir.bg.