За екипа

За екипаРобърт Земекис, който е сценарист, режисьор и продуцент на “Полярен експрес”, е носител на Оскар и Златен глобус за изключително успешния си филм “Форест Гъмп”. В активите на филма са още Оскар за най-добър филм и за най-добра главна мъжка роля (Том Ханкс).

Наскоро Земекис отново работи заедно с актьора в “Корабокрушенецът”, като двамата са продуценти на филма. В последствие прави две продължения, с което превръща филма в една от най-успешните поредици, излизали на кино. Земекис режисира и “Контакт” с участието на Джоди Фостър, по бестселъра на Карл Сейгън, както и черната комедия “Смъртта й прилича” с Мерил Стрийп, Голди Хоун и Брус Уилис; написва сценария и режисира хитовия “Кой натопи Заека Роджър”, където много успешно са смесени анимация и жива игра.

По-рано Земекис написва сценария заедно с Боб Гейл и режисира касовия хит “Завръщане в бъдещето”, за който получава номинации заОскар и Златен глобус за най-оригинален сценарий. Земекис е режисьор и на романтично-приключенския “Romancing the Stone” с Катлийн Търнър и Майкъл Дъглас.

Земекис е продуцент на филми като “Сянката на смъртта”, “Чужда собственост” и “Око на обществото”, като преди това е написал заедно с Гейл сценария за “1941”, когато започва и съвместната му работа със Стивън Спилбърг.

Той е режисирал и няколко телевизионни сериала, сред които “В преследване на щастието”, занимаващ се с влиянието на алкохола и наркотиците върху съвременното общество, както и няколко епизода от “Разкази от криптата” на НВО.

Стив Старки (продуцент) получава Оскар като един от съ-продуцентите на “Форест Гъмп”. Филмът е награден общо с шест Оскара, включително за най-добра режисура и най-добра мъжка роля, един Златен глобус, две награди на People’s Choice и др.

През 1998 г. Старки основава заедно със Земекис и Джак Рапке компанията “ImageMovers”, чиято работа основно е насочена към киното. Работил е със Земекис върху “Корабокрушенецът” и е продуцент на психологическия трилър “Прозрачно минало”, който също е режисиран от Робърт Земекис.

Съвместната работа на Старки със Земекис започва през 1986, когато първият става асоцииран продуцент на “Кой натопи Заека Роджър”, както и на втората и третата част на трилогията “Завръщане в бъдещето”. Заедно работят и върху “Смъртта й прилича”, “Форест Гъмп” и “Контакт”. Старки е съпродуцент на комедийния фарс “Шум зад кулисите”, както и на споменатия вече “В преследване на щастието”, третиращ въпросите, свързани с наркотиците и алкохола.

По-рано Старки е работил за Джордж Лукас в “Лукасфилм”, където е помощник-редактор на “Империята отвръща на удара” и “Завръщането на джедаите”. След това е асоцииран продуцент на телевизионната антология на Спилбърг “Невероятни истории”.

Гари Гьоцман (продуцент) е продуцирал “Моята голяма луда гръцка сватба”, “Мълчанието на агнетата”, “Филаделфия”, “Дявол в синя рокля”, “Маями Блус”. На 21-годишна възраст Гьоцман става мениджър на продукция на режисьорския дебют на Джонатан Деми “Caged Heat”. Продуцирал е много музикални видеклипове, сред които такива на Брус Спрингстийн, Сюзан Вега, Дейвид Бърн, Джейн Чайлд, както и един концертен филм на Talking Heads.

През 1998 г. Гари Гьоцман основава заедно с Том Ханкс филмовата и звукозаписна компания “Playtone”.

Уилям Тайтлър (продуцент) е участвал в създаването на филмови заглавия като “Безсмъртните Тък”, с участието на Бен Кингсли, по бестселъра на Натали Бабит, “Урагана” с Дензъл Уошингтън, описващ живота на Рубин “Урагана” Картър, “Джуманджи” с Робин Уилямс, по произведението на Крис Ван Алсбърг, “Идеалният образ” с Дженифър Анистън и Кевин Бейкън.

Тайтлър е работил и за телевизията за сериали като “Разкази от криптата” на НВО. Завършил е колежът “Уилямс”; в момента живее в Ню Йорк със съпругата си и двете си дъщери.

Джак Рапке (изпълнителен продуцент) завършва Нюйоркския колеж за филмово изкуство, след което през 1975 г. се премества в Лос Анжелис. В продължение на 17 години работи за компанията Creative Artists. Освен със Земекис, Рапке е работил още с Джери Брукхаймър, Ридли Скот, Майкъл Ман, Тери Гилиъм, Джоел Шумахер, Крис Кълъмбъс и още много именити кинотворци.

Продуцентът напуска Creative Artists, за да започне работа със Земекис и Стив Старки. През 1998 г. тримата основават компанията ImageMovers, като се отдават главно на правенето на филми за кино. Първият филм на ImageMovers е “Корабокрушенецът” с участието на Том Ханкс, последван от “Прозрачно минало” с Харисън Форд и Мишел Пфайфър и “Кибритлии” с Никълъс Кейдж.

Крис Ван Алсбърг (автор на сценария и продуцент) е израснал в Гранд Рапидс, Мичиган. Постъпва в Мичиганския университет да учи право, но часовете по изкуство, които започва да посещава почти на шега, се оказват по-интересни от всичко друго. През 1972 г. се дипломира като скулптор и се мести в Провидънс, Роуд Айлънд. Скоро след това започва да излага произведенията си в галерии в Ню Йорк, където се спечелва славата на сюрреалистичен творец. Започва да рисува през 1979 г., когато ангажиментите му като преподавател и голямото разстояние и студа в студиото му го отказват от скулптурата.

Съпругата му Лиса е впечатлена от графиките, които прави с молив и окуражена от техен семеен приятел, който е илюстратор, ги показва на няколко детски издателства. Един от редакторите на такова издателство, след като ги вижда, казва: “След като може да разкаже цяла история само с една рисунка, сигурен съм, че може да напише и книга”. Лиса си тръгва с обещание за договор за публикуване на детска книжка и, както се казва, останалото е история. В последствие същото това издателство публикува 15 книги на Алсбърг.

Както “Джуманджи”, така и “Полярен експрес” се радват на феноменален успех. И двете книги се продават в милиони копия, получават множество награди и са филмирани.  Ван Алсбърг все още живее в Провидънс заедно със съпругата си Лиса и двете си дъщери.

Уилям Бройлс (сценарист) прекарва детството си в Бейтън, Тексас. Учил е в Оксфорд, като по това време членува в движения за защита на гражданските права, а в края на 60-те години на 20-ти век участва във войната във Виетнам като лейтенант от Морската пехота на САЩ.

Бройлс основава списанието Texas Monthly, което получава три национални награди, докато той е негов редактор. Бил е главен редактор на списание Нюзуик, след което се заклева пред себе си никога да не се хваща на работа. От 1984 г. насам той се представя като безработен и бездомен ветеран от войната във Виетнам.

Бройлс е изнасял лекции в множество висши учебни заведения, писал е статии за много вестници и списания и е автор на книгата “Братя по оръжие”.

Заедно със свой стар приятел от времето, когато работи за Texas Monthly, Бройлс написва сценария за “Аполо 13”, за който е номиниран за Оскар. Той е сценарист и на “Клопка” (1999), “Корабокрушенецът” (2000) и е сред авторите на “Планетата на маймуните” и “Изневяра”.  Съпругата му се казва Андреа и заедно с нея имат пет чудесни деца.

Дон Бърджис (оператор) е номиниран за Оскар за “Форест Гъмп”. В актива му като творец са филми като “Спайдърмен” и “Терминатор 3”, “Корабокрушенецът”, “Прозрачно минало”, “Контакт”. Последният му филм е “Събудих се на 30”.

Робърт Пресли (оператор) също е работил върху “Корабокрушенецът” и “Прозрачно минало” заедно със Земекис. Сред филмите, на които е бил оператор, са “13-ят воин”, “Ед телевизията”, “Време да убиваш”. Преди “Полярен експрес”, е работил върху “Терминатор 3”.

Рик Картър (дизайнер на продукция) се занимава със създаването на реквизит и декори за киното и телевизията повече от 25 години. Сред последните му продукции са “Изкуствен интелект” на Спилбърг, за който получава множество награди и “Корабокрушенецът”. Номиниран е за Оскар за “Форест Гъмп”. Работил е върху втората и третата част на “Завръщане в бъдещето”, “Джурасик Парк” и “Амистад”. В момента е в подготовка по заснемането на “Война на световете”, който ще бъде режисиран от Стивън Спилбърг.

Дъг Чианг (дизайнер на продукция) е бил отговорник по визуалните ефекти на филми като “Призрак”, “Доорс”, “Терминатор 2”, “Смъртта й прилича”, “Джуманджи”, “Форест Гъмп”. Получава Оскар за “Смъртта й прилича” и наградата на Британската академия за “Форест Гъмп”.

Наскоро Чианг публикува и първата си книга, “Robota”. Негови картини, рисунки и плакати се появяват в множество публикации и са изложени в различни музеи и галерии по света.

Джеремая О`Дрискол (редактор) е работил и преди със Земекис като асистент на Артър Шмид във “Форест Гъмп”, “Смъртта й прилича”, “Контакт”, “Прозрачно минало” и “Корабокрушенецът”. “Да возиш мис Дейзи”, “Последният мохикан” и “Клетка за птици” са сред филмите, които има в актива си като помощник-редактор. “Полярен ескпрес” е първият филм, в който той е радактор.  
Р. Орландо Дуенас (редактор) е индианец от племето на черните ходила и е израснал в резерват в Такома, Вашингтон. За първи път работи със Земекис в “Контакт”, а след това е редактор на документалния му филм “В преследване на щастието”. С негово участие са направени филми като “Кралят на скорпионите”, “Корабокрушенецът” и “Прозрачно минало”.

Заради невероятното си майсторство, Кен Ралстън (главен отговорник по специалните ефекти), е награждаван пет пъти с Оскар и още толкова пъти с наградата на Британската филмова академия. Сред неговите филми са заглавия като “Форест Гъмп”, “Смъртта й прилича”, “Кой натопи Заека Роджър?”, “Междузвездни войни: Епизод VI – Завръщането на джедаите”. Работил е върху “Феномен”, “Майкъл”, “Контакт”, “Любимците на Америка”.

Още в ученическите си години Ралстън е силно привлечен от магията на киното и още тогава той започва да снима, опитвайки се да постигне визуални ефекти, каквито не съществуват в реалността.

След дипломирането си през 1971 г., въоръжен с 45-минутен филм, сниман от него и с приятелството на Джон Бърг, един от пионерите в областта, Ралстън попада в Cascade Pictures, което е едно от първите студиа за спецефекти. Там работи за много известни компании, като сред клиентите му са икономически гиганти като Фолксваген.

След 1976 г., когато Лукас започва заснемането на “Междузвездни войни” и след изключителния успех на поредицата, пред Ралстън се разкриват безкрайните хоризонти на експериментаторството. В “Стар Трек II” (1982) за първи път му е гласувано доверие като отговорник по визуалните ефекти.

В продължение на близо две десетилетия Ралстън работи за ILM, като оставя своя естетически и технически отпечатък върху всички забележителни иновации на компанията. Постоянно преминавайки през наложените технологични ограничения, той се старае да реализира на екрана идеите на режисьорите и дизайнерите на продукции, с които работи. Сред списъка на филмите му са хитови заглавия като “Феномен”, “Контакт”, трите части на “Завръщане в бъдещето”, “Форест Гъмп” и “Джуманджи”.

Джеръм Чен (отговорник по специалните ефекти) се присъединява към Sony Pictures Imageworks малко след създаването й и извървява целия път от аниматор, през отговорник по компютърните графики до отговорната си работа по визуалните ефекти. Той е всепризнат специалист в смесването на дигитални образи с живи изпълнения. Работил е върху двете части на “Стюарт Литъл”, “Годзила” и “Призрака и Мрака”. Чен е номиниран за Оскар за невероятните ефекти в “Стюарт Литъл”. Чен е награждаван многократно за приноса си в областта на спецефектите.

Стивън Бойд (съпродуцент) продължава съвместната си дейност със Земекис в “Полярен експрес”, след като е работил заедно с него върху “Корабокрушенецът”, “Прозрачно минало” и “В преследване на щастието”.
Алан Силвестри (музика и оригинални песни) е награждаван с Грами и многократно номиниран за Оскар, като неговата музика може да бъде чута във филмови хитове като трилогията “Завръщане в бъдещето”, “Бащата на булката”, “Бодигард”, “Какво искат жените, “Мумията се завръща”, “Ван Хелсинг” и, разбира се, “Форест Гъмп”. Силвестри е роден в Манхатан и израства в Тийнек, Ню Джърси. Постъпва в престижния Бостънски музикален колеж Бъркли, а после става китарист на една рок-банда от Лас Вегас. Благодарение на таланта си започва работа в Лос Анжелис, която по случайност включва и правенето на филмова музика.

Съвместната работа на Силвестри със Земекис продължава над 20 години и включва над десет филма. Наред със сътрудничеството на Спилбърг с Джон Уилямс, тя е най-дългата и успешна творческа връзка между режисьор и композитор в Холивуд.

Силвестри е жител на Кармел от 13 години и наскоро започна втора кариера като лозар. Той очаква в близките три години пълна реколта от 300-акровото си лозе в Кармел Вали. Едното от трите му деца страда от диабет и композиторът е един от активистите в борбата с болестта. Песента “Обещай, че ще ме помниш” е химн на Фондацията за борба с детския диабет.

Глен Балард (оригинални песни) има пет награди Грами и над 150 милиона продадени копия в различни стилове в музиката. Той е титулуван като един от най-преуспелите музикални продуценти днес. Писал е песни за Кристина Агилера, Аеросмит, Ноу Даут, Анастейша, Шакира и Ван Хален.

Въпреки, че е писал музика за изпълнители като Майкъл Джексън и Уилсън Филипс, работата му с неизвестната през 1995 г. Аланис Морисет е това, което го изстрелва в орбитата на международната слава. Дебютният албум на певицата е обявен за третия най-продаван албум за всички времена, като от него са продадени 30 милиона копия. Балард получава четири награди Грами за него, както и номинация за продуцент на годината.  

Балард е роден през 1953 г. в щата Мисисипи и започва да свири на пиано още като дете. Написва първата си песен, преди да навърши 10 години, а още преди 5-и клас вече е познато лице в кръговете на местните рок банди. След като завършва университет, се премества на Западното крайбрежие и съвсем случайно попада в компанията на Елтън Джон, където става пианист на Кики Дий.

В началото на 80-те години Балард пише песни за Джордж Бенсън, френската суперзвезда Джони Холидей и Пойнтър Систърс. После работи съвместно с Куинси Джоунс в компанията му Куест Рекърдс. Балард е автор на  “Man In The Mirror”  на Майкъл Джексън.  

Композиторът получава първата си награда Грами през 1990 г. за аранжимента на песента “Местата, на които намираш любов”, изпълнена от Шака Кан и Сийда Гарет. Сред изпълнителите, записвали негови песни, са още Селин Дион, Шийна Истън, Дъ Корс и др.
Полярен експрес” е осмата съвместна продукция на Джоана Джонстън (дизайнер по костюмите) с Робърт Земекис. Общата им работа започва през 1988 г., когато Джоана създава вечерната рокля на Джесика в “Кой натопи Заека Роджър и продължава с трилогията “Завръщане в бъдещето”, “Смъртта й прилича”, “Форест Гъмп”, “Контакт” и “Корабокрушенецът”.

Като дизайнер по костюмите, Джоана има в творческата си биография заглавия като “Индиана Джоунс и последният кръстоносен поход”, “Спасяването на редник Райън”, “Френска целувка”, “Шесто чувство”, а наскоро – романтичната комедия “Наистина любов”. В момента тя се подготвя за работата си за режисирания от Стивън Спилбърг “Война на световете”.
Copyright © 2024 Dir.bg.