"Убийствен пъзел" - За продукцията

“Наистина гениален” USA Today

“Вълнуващ като “Седем” и “Мълчанието на агнетата” Dark Horizon


Млад мъж на име Адам (Лий Уанел) се събужда окован за стара тръба в старо и мрачно подземие. В другия край на помещението по подобен начин е окован и доктор Лорънс Гордън (Кари Елуис), също толкова озадачен и шокиран като Адам.

Между тях лежи труп на мъж, държащ пистолет 38 калибър. И двамата не подозират защо са отвлечени, но инструкциите оставени им от мистериозния похитител гласят, че доктор Гордън трябва да убие Адам в следващите 8 часа. Ако той се провали и двамата ще умрат, но не преди Гордън да е станал свидетел на смъртта на жена си Алисън (Моника Потър) и малката им дъщеря.

Спомняйки си за скорошно разследване на полицията, по което е бил разпитван от детектив Тап (Дани Глоувър), Гордън разбира, че двамата с Адам са поредните жертви на психопатичния гений “Пъзела”.

През оставащите няколко часа, те трябва да намерят своя път през сложния пъзел, заплетен от садистичния “проповедник”, който им е оставил само няколко следи и два триона- твърде слаби за да прережат веригите, но напълно подходящи за рязането на човешка плът...

Мрачен и страховит, “Убийствен пъзел” е напрегнат трилър в традициите на “Седем” и “Мълчанието на агнетата”, чийто сензационен успех сред критиците и публиката в цял свят, вече затвърдиха проекта за създаване на неговото продължение.

Още с първия кадър на “Убийствен пъзел” зрителите са хвърлени в непозната територия- двама мъже, събуждащи се оковани в мрачно подземие. Единственото, което знаят е, че единият трябва да убие другия в следващите 8 часа или и двамата ще умрат. Това е един напрегнат, сложен и мистериозен трилър, чиито обрати в сюжета са много по-дълбоки от станалия вече традиционен “изненадващ финал”. А моралната гледна точка, през която е разказана цялата история, вече предизвика множество сравнения с модерни класики като “Седем” и “Мълчанието на агнетата”.

“Мисля че филмът позволява на всеки да се постави на мястото на тези хора и да се замисли поне за миг, казва режисьорът/съ-сценарист Джеймс Уан. “Постоянно се задава въпросът ‘как бих постъпил ако бях на тяхно място, какво бих направил? Бих ли сторил невъобразимото , за да се спася?’ ”

“Факторът “неизвестност” е особено впечатляващ в този филм”, добавя съ-сценаристът и актьор Лий Уанел. “Фактът че се събуждащ на непознато място, без да знаеш какво става и без какъвто и да е контрол над ситуацията от твоя страна е ужасно изживяване. В същото време е невероятно интригуващо, именно защото “Убийствен пъзел” се разказва през очите на жертвите, а не на полицията както се прави обикновено. А самите жертви знаят толкова малко в началото, колкото и зрителя. С напредването на филма, зрителите постепенно напасват парчетата на пъзела в реално време със самите герои.”

Всяка жертва в “Убийствен пъзел” е изправена пред ужасяващ избор, от който зависи нейния/неговия живот.  Мъж трябва да избяга от клетката, в която е заключен, като си пробие път през мрежа от режеща тел, жена трябва да убие друг мъж, за да се спаси от каската на главата си, на която е монтирана бомба...

“Именно изобретателността на ‘Пъзела’ отличават този филм от всичко останали в жанра”, казва продуцентът Орен Коулс. “Игрите, на които принуждава да играят жертвите си, са ужасяващо мрачни, но по-важното е че са напълно оригинални. Мисля че зрителите на са виждали нищо подобно.”

Уанел признава, че дълго и съзнателно е премислял детайлите по тези шокиращи игри. “Все пак не можеше убиеца да предизвиква жертвите на среднощна игра на “не се сърди човече”, добавя Уанел, смеейки се. “В един момент се притесних, защото си бях вманиачил да измислям тези дребни садистични детайли, все едно аз бях станал психопат.”

Допълнителната особеност на “Убийствен пъзел”, е че историята служи и като мрачна притча. “Пъзела” не е просто кръвопиец, движен от жестокост и лудост, а иска да даде урок за цената на живота на хората, които отвлича. В една от най-смразяващите сцени, една от оцелелите жертви на “Пъзела” признава, че той всъщност й е помогнал да промени начина си на живот.

Дани Глоувър, който играе детектив Тап, намира този елемент на филма, за неговата може би най-интересна характеристика. “Дори отрицателния герой, който в почти всички филми и доста плосък и едностранчиво показан образ, тук е човек, който има какво да каже.”

“ ‘Пъзела’ кара жертвите си да оценят стойността на живота, като им показва колко лесно може да бъде отнет”, казва Кари Елуис, който изпълнява ролята на доктор Лорънс Гордън. “Той казва ‘не приемайте живота за даденост и не чакайте, за да не стане твърде късно’”.

Режисьорът Уан обобщава: “Намеренията на ‘Пъзела’ са добри, проблема е в методите, който използва”

За Уан “Убийствен пъзел” е идеалната възможност да разчупи рамките на традиционния трилър-хорър. “Това е жанр, който позволява експерименти и излизане извън утвърдените рамки. Затова подходът ми към филма беше да вземе сюжетната линия на трилър и да я разкажа с похвати от хорър филм”

Продуцентът Грег Хофман добавя: “Когато правиш жанров филм, според мен винаги трябва да измислиш нещо ново и оригинално за да разтърсиш и впечатлиш хората, които го гледат, да го издигнеш над обичайното ниво. “Убийствен пъзел” би могъл да е филм направен от Хичкок, той е имал възможността да гледа клипове на “Найн Инч Нейлс”

Уан счита хора като Дейвид Линч и Дарио Ардженто за свои вдъхновители. “Исках да взема напълно нормални персонажи и да го поставя в една сюреалистична Линчова вселена. От самото начало идеята ми беше да направя филм с такова жестоко напрежение, в който никой герой или ситуация не са безопасни.”

Уан и Уанел се срещат във филмово училище в Австралия, където Уан вече се отличавал със стила си на работа. Уанел казва: “Посещавахме наистина много артистично филмово училище, където останалите хора ходеха с барети и правеха абстрактни арт филми, а Джеймс им пускаше своите филми, които бяха пълни със зомби и изроди, още тогава знаех, че от него ще стане нещо голямо.”

Двамата решават да напишат общ сценарий с прост сюжет: двама мъже са в общ капан, единият трябва да убие другия. От тази изключително проста идея, се развива и изключително сложния и ексцентричен сценарий на “Убийствен пъзел

Уанел споделя: “Имах доста неприятни здравословни проблеми преди да започна писането на сценарий. Това беше повратен момент за мен и ме накара да преосмисля начина, по който живея. Реших че това ще е чудесна сюжетна линия за филма.”

Режисьорът Уан казва: “Сценарият и целият филм бяха структурирани по такъв начин, че всички отделни парченца и детайли накрая да се съберат в една ясна картина. Като малки парченца от пъзел, който разкриват смисъла са единствено когато се обединят в цялостна мозайка”

Когато завършват сценария мениджъра на Уан и Уанел предлага двамата да заминат на Лос Анджелис където да се срещнат с различни продуценти, които да им помогнат за осъществяването на проекта. Ясно осъзнавайки нищожността на шансовете някой да обърне внимание на двама млади и световно неизвестни австралийци, Уан и Уанел събират всичките си налични средства и заснемат една от най-интригуващите сцени в сценария, с идеята да я използват за по-добро онагледяване на качествата на техния сценарий. “Това беше може би най-умното нещо, което сме правили някога”, казва Уан.

На няколко хиляди мили от там, в Лос Анджелис, продуцентът Грег Хофман се подготвял за срещата, когато неговия асистент, практически го принудил да изгледа въпросната промо-сцена. “След не-повече от 2 минути, челюстта ми беше увиснала”, казва Хофман. “Взех ДВД-то  и изтичах да го покажа на партньорите ми Орен Коулс и Марк Бърг.

Така още преди да са стъпили в Лос Анджелис двамата австралийци получават предложение за финансиране на филма, който да бъде режисиран от Уан, а Уанел получава и ролята на Адам. 3 месеца по-късно започват и снимките на “Убийствен пъзел”.

С помощта на въпросното ДВД и брилянтния сценарий Уан и продуцентите успяват да привлекат и някои доста популярни актьори, които иначе биха подминали толкова нискобюджетна продукция. Когато Кари Елуис получава ДВД-то, той изпраща и-мейл на продуцента Коулс, който съдържа само една дума “Уау!”. “За първи път в живота си прочетох изпратен ми сценарий на един дъх”, казва Елуис. “През цялото време си мислех, трябва да се снимам в този филм, просто трябва.”

Моника Потър, която играе жената на д-р Гордън, си спомня първото гледане на промо-сцената: “Когато ДВД-то свърши веднага го пуснах от началото. А това доста ме притесни, защото това пристрастяване беше нещо ново и странно за мен и буквално не можех да си обясня защо толкова много искам да участвам в този филм!”

“Джеймс и Лий могат да се гордеят, че са създали нещо наистина уникално! Първите няколко дни докато се разхождах на снимачната площадка през цялото време чувах как всички, до последния техник и осветител, си повтаряха “не е ли този сценарий просто удивителен?”. Нека ви кажа, че такова нещо се случва много, много рядко!”

За ролята на Тап полицаят, който поставя за цел на живота си да залови “Пъзела”, Уан решава да привлече Дани Глоувър. Самият Глоувър е впечатлен от идеята на филма и ентусиазма на Уан и моментално приема ролята.

Тъй като отношенията между д-р Гордън и Адам формират ядрото на филма, Кари Елуис предлага двамата да отделят специално внимание и много репетиции преди започването на снимачния период. “Тези двама мъже  са свързани по странен начин, те не се познават, но се събуждат заедно в една мрачно подземие. И двамата преминават през почти целия емоционален спектър, но накрая осъзнават, че са заплашени от нещо общо и за двамата, дори и то да се опитва да ги противопоставя.”

Уанел казва: “Най-голямото предизвикателство за мен беше да се опитвам да играя убедително до толкова професионален актьор като Кари. За мое щастие той беше невероятно готин човек и ми помогна да преодолея нервите си много бързо.” Така Уанел за момент забравя, че е и сценарист на филма и се хвърли в изиграването на един от ключовите персонажи. Крайният резултат по неговите думи е едно “сюреалистично преживяване”. “Когато си имал в главата си една идея толкова дълго и накрая да я видиш готова и реализирана...наистина е невероятно.”

Целият  актьорски екип споделя възхищението си от режисьора Джеймс Уан, който според думите на Кари Елуис е “роден да бъде режисьор”. За самия Уан, режисирането на първия му филм надминава и най-смелите му очаквания. “Винаги съм смятал че първият ми пълнометражен филм ще бъде заснет с екип от мои приятели, у дома в Австралия. Никога не съм вярвал, че ще ми се даде такъв шанс!”

“Мисля че Джеймс ще стане един от най-обещаващите и перспективни нови режисьори”, подчертава Елуис. “Той има невероятен визуален талант и невероятно добре работи с актьорите, така че всички даваме най-доброто от себе си.”

“Той ти дава пространство за личен експеримент и творчество”, добавя Глоувър. “Снимането с него е наистина процес на сътрудничество.

Моника Потър вярва, че липсата на опит у Джеймс Уан в крайна сметка се е оказало невероятно предимство, а не недостатък, защото му позволявало да бъде далеч по-гъвкав от по-опитните си колеги. “По-зрелите и опитни режисьори могат да бъдат много упорити, а Джеймс макар да знае точно какво иска, никога не отхвърля новите идеи, преди да ти е дал шанс да се аргументираш. Наистина е невероятен”.

И макар целият филм да е невероятно напрегнат всички зрители и критици са единодушни, че именно краят на “Убийствен пъзел” го прави толкова невероятен филм и го издига на нивото на “модерна класика”. “Моята надежда”, казва Уанел, “е хората, който излизат от салона да преживяват филма, така както например “Обичайните заподозрени” и “Шесто чувство”. С този тип филми ти се връщаш назад и размишляваш върху конкретни моменти, които придобиват нов смисъл, чак когато си разбрал края.”

Джеймс Уан казва в заключение: “Искам хората да излизат разтърсени от киносалона. “
Copyright © 2019 Dir.bg.