Истината за кръстоносците според Ридли Скот

30.04.2005 г.
Истината за кръстоносците според Ридли СкотИспания и Мароко – от едната и от другата страна на Гибралтар Ридли Скот изгражда мащабните декори на „Небесно царство”, новата одисея на режисьора на „Гладиатор”, в която Орландо Блум се превъплъщава в рицар, чиято вяра е подложена на изпитание...

Ридли Скот е създател, а не последовател на модни тенденции. 18 години са необходими, за да се превърне един грубо нахвърлян рицарски проект в мегапродукция за 135 млн. долара.

След поредното отлагане на филма “Tripoli” режисьорът и неговият сценарист Бил Мойнахан се заемат почти на шега с ръкописа на „Небесно царство”, просто за да възродят жанра на филмите за кръстоносни походи. „В продължение на тези 18 години – разказва Ридли Скот, - гледах толкова неуспешни филми за рицари, които не биха могли да се сравняват със „средновековните” истории на един Бергман - като „Седмият печат” или „Изворът на девственицата”, които функционират чрез символиката си.

Винаги ми се е струвало, че филмите, чието действие се развива през Средновековието забравят основния мотив, който е направлявал живота през онази епоха: религията и страхът от Бога, както и вярата в задгробния живот. Когато избереш даден сюжет, трябва да го вземеш много насериозно и да го проучиш добре, защото иначе не ти остава друго освен ръкопашния бой...”

Сериозното отношение на Скот и Мойнахан е такова, че избирайки да разкажат за епохата на Саладин, те отприщват порой от упреци свързани с героизирането на легендарния арабски владетел, превърнал се в кумир за Садам Хюсеин.

Историците го упрекват, че е направил мюсюлманите твърде добри, а кръстоносците – прекалено лоши, но Ридли Скот държи на своето: „Саладин е бил внушителна личност: таланлив военачалник, надарен с чувство за справедливост и достойнство, нямащи равни в историята”. Срещу тази икона режисьорът изправя един измислен герой – Балиан, ковач, който за една нощ става рицар и в края на историята спасява Йерусалим от унищожение.

„Това беше първата ми главна роля – споделя Орландо Блум – и мисълта, че трябва да изнеса филма на плещите си беше почти толкова тежка, колкото физическите усилия, които изискваше ролята. Снимахме в продължение на 130 дни, непрекъснато правех упражнения и трябваше да кача 10 кила, за да изглеждам по-внушителен. Работата с Ридли Скот е доста интензивна, но в същото време той обожава всичко, което може да допринесе за уникалната атмосфера на филма.” Заслужавало си е труда.

Нет Фокус
Copyright © 2024 Dir.bg.