Музикален съпровод

Музикален съпроводНосителят на „Оскар” Джон Уилямс се завръща за един последен, внушителен саундтрак на „Междузвездни войни”

Джордж Лукас обича да казва, че качественият звук съставя най-малко 50 процента от хубавото кино-изживяване. Джон Уилямс има незаменим принос към звуковия гоблен на „Междузвездни войни: Епизод ІІІ - Отмъщението на Ситите”.

Неговото сътрудничество с Джордж Лукас обхваща цялата сага, подсилва действието, задълбочава емоциите и на излизане от киното зрителите по цял свят си тананикат и подсвиркват неизличимите мелодии на Уилямс.

„Много съм доволен, че завърших пълния цикъл филми от поредицата „Междузвездни войни”, казва Уилямс. „Джордж и аз работим заедно върху тях от 28 години; това е едно от най-дълготрайните сътрудничества в историята на киното.” Лондонският симфоничен оркестър, който изпълнява музиката и за шестте филма, също има ключов музикален принос от самото начало.

„Не сме го замисляли съзнателно”, казва Уилямс. „Това е като един добър брак – след толкова години обръщаш поглед назад и си казваш: „Е, справихме се, въпреки всички предизвикателства.”

Лукас се съгласява. „Джон е чудесен партньор. Филмът нямаше да бъде същия без неговата музика и емоциите, които тя извиква у зрителя.”

Дори след всички тези години Уилямс твърди, че да напишеш музиката за епизод на „Междузвездни войни” си остава огромно предизвикателство. „Тези филми изискват повече музика от всички, които съм виждал”, казва композиторът. „Тя започва от началните кадри и продължава почти през цялото време. Трябва да я нагодиш и към най-дребните детайли и действия във филма.”

Уилямс отбелязва, че е бил особено удовлетворен от музиката към „Отмъщението на Ситите”. „Джордж свърши отлична работа, вплитайки свързващите звена между двете трилогии и аз исках да направя същото по отношение на музиката. В „Епизод ІІІ” ще чуете повече музикални препратки към първата трилогия, отколкото имаше в предишните два филма.”

Тези препратки включват „Темата на Силата” и „Темата на Лея”, като втората не е била чувана на големия екран от 1983 г.; „Имперският марш”, който отново излиза на преден план, щом Дарт Вейдър става ключова фигура в действието и триумфалната тема на „Тронната зала” от „Нова надежда”.

В саундтрака има и редица нови композиции, между които темата на генерал Грийвъс; Уилямс я описва като „забавлявах се, използвайки много ударни инструменти” и хорови изпълнения, определени от композитора като „жалби”, които съпровождат мрачния развой на събитията в сюжета.

„Много съм доволен от съпровода, който Джон композира за последния епизод на „Междузвездни войни”, казва Лукас. „Той представлява великолепна смесица от светлина и мрак, от познати и нови теми.”

Като се има предвид мрачния тон на филма, би могло да се предположи, че това ще е и най-мрачният музикален съпровод на Уилямс. Композиторът възразява, че това не е задължително: „Понякога музиката се явява като контрапункт на мрака. На екрана може да се развива нещо ужасяващо, а музиката да ви внушава чувство на състрадание.”

Освен това музиката подсилва нотките на надежда в историята – елементи, които според Уилямс са не по-малко важни от мрачните видения. „Отмъщението на Ситите” ни предлага очертанията на вълнуващи човешки съдби, в които хората постигат прекрасни неща насред ужасяващите събития, които ги заобикалят.”
Copyright © 2024 Dir.bg.