
„Междузвездни войни” провъзгласи гръмко истинските възможности на киното”, казва Питър Джаксън, режисьор на трилогията „Властелинът на пръстените”. „Той бе идеалният филм, който да пробуди у нас усещането за чудо.”
Може и да изглежда странно, че режисьорът на филмова трилогия, която мнозина сравняват с „Междузвездни войни”, заявява открито любовта си към междугалактическата сага на Джордж Лукас. Но това е и признание за непреходната притегателна сила на „Междузвездни войни”. „Дарт Вейдър е жив!”, провъзгласяваше една популярна значка, излязла на пазара през 1977 г. – и изглежда той ще продължи да живее в сърцата и умовете на почитателите на „Междузвездни войни” по целия свят още дълги години.
Много филми постигат успех. Много от тях са популярни и се превръщат в касови хитове по цял свят. Но само броени от тях са навлезли в общественото съзнание като филмите от космическата поредица. Думите „Джедай” и „Тъмната страна” са записани в Оксфордския английски речник. За добро или за лошо, политици и знаменитости използват фрази като „Звездата на смъртта”, „Силата”, „Империя на злото” и „светлинна скорост”… и публиката веднага разбира какво имат предвид. Без съмнение, сагата „Междузвездни войни” е пуснала дълбоки корени във всеки аспект от нашия живот:
* В киното, където режисьори и продуценти на филми като „Извънземното”, „Американски пай”, „Играта на играчките”, „Остин Пауърс” и „Роботи” с удоволствие отдават почит (и пародират) филмите от поредицата;
* В телевизията, където „Семейство Симпсън”, „Ориндж Каунти” и „Събота вечер на живо” обичат да използват „Междузвездни войни”, за да извикват усмивки у публиката;
* В спорта, където „Ред Сокс” от Бостън са кръстили най-върлите си противници, „Янките” от Ню Йорк с прозвището „Империята на злото” – а „Янките” с удоволствие го приеха;
* В комиксите, къде „Междузвездни войни”е любима тема на поредици от „Денис Белята” и „Хай и Луис” до „Дунсбъри” и „Бундокс” и бива използвана в безброй редакторски карикатури;
* В училище, където учителите ежедневно използват „Междузвездни войни”, за да преподават на младите хора математика, научни дисциплини и езици, както и в музеите, които привличат огромни тълпи с изложения, посветени на предмети от филма;
* В увеселителните паркове, където „Звездни обиколки” е любима атракция в парковете на „Дисни” по целия свят.
Вселената на „Междузвездни войни” излиза извън екрана и навлиза в домовете ни чрез най-различни носители. Когато излезе на пазара през ноември 2004 г., „Трилогията „Междузвездни войни” се превърна в най-продавания комплект DVD-та в историята на САЩ, Великобритания, Франция, Италия, Япония, Австралия и много други страни по света.
ЛЕГО продаде безпрецедентен брой играчки, свързани с филма, а милиони хора ежедневно влизат в Интернет, за да играят „Междузвездни войни: Галактики” – онлайн игра за много играчи. Видеоигрите на “LucasArts” по филма са изключително популярни, а романите, занимаващи се с „разширената вселена” на „Междузвездни войни” редовно влизат в списъка с бестселърите на “New York Times”.
Наследството на „Междузвездни войни” повлия и на начина, по който се снимат филми. За да реализира изумителните визуални ефекти на „Междузвездни войни”, Джордж Лукас създаде “Industrial Light & Magic”. Оттогава досега ILM е получила 14 „Оскара” за най-добри визуални ефекти за работата си в широк спектър от филми и продължава да завладява нови територии в индустрията на визуалните ефекти.
„Междузвездни войни: Епизод ІV – Нова надежда” допринесе за подобряването на звуковата кино-технология, популяризирайки звуковата система “Dolby” за подтискане на шума; не след дълго бе създадена и системата “THX” и бе въведен дигиталният звук, който днес е нещо обичайно в кината.
“Lucasfilm Ltd.” стана пионер и в нелинейните дигитални системи за монтаж, които не само поведоха по нови пътища звуковите и кино-монтажисти, но и доведоха до разработването на системата „Avid” – най-популярния инструмент за кино-монтаж в развлекателната индустрия.
Легендарните експерименти на “Lucasfilm” в областта на компютърната анимация станаха възможни благодарение на печалбите от поредицата „Междузвездни войни” и доведоха до създаването на компютъра “Pixar”. Това пък по-късно доведе до сформирането на сега независимата и много популярна компания “Pixar Animation Studios”, създател на филми като „Играта на играчките” и „Търсенето на Немо”.
Едно от най-значимите, надхвърлящи всички граници постижения на сагата „Междузвездни войни” е новаторското използване на техниките за дигитално кинопроизводство. „Клонираните атакуват” стана първият мащабен игрален филм, създаден чрез употребата на високо-разделителна цифрова видео камера, снимаща със скорост 24 кадъра в секунда и цифрова видеолента.
За „Отмъщението на Ситите” бе разработена нова технология, наречена „444”, която записва изображенията от камерата при много по-висока разделителна способност, отколкото бе възможна досега. Режисьорите по цял свят започват все повече да използват цифрови кинокамери и все повече кина инсталират цифрови прожекционни апарати.
Продължаващото влияние и наследство на „Междузвездни войни” наистина обхваща много области, но в крайна сметка общото е едно: „Това е епична история за мрак и светлина, баща и син, добро и зло, чието действие се развива между звездите. „Междузвездни войни” е съставена от 6 филма, но историята е една”, казва Лукас. „Докато пишех сценариите и снимах тези филми, винаги оставах съсредоточен върху целта си – да затворя кръга. Сега зрителите ще могат да гледат и шестте филма заедно, каквото бе първоначалното ми намерение.”
С „Отмъщението на Ситите” сагата „Междузвездни войни” завършва… но празненствата едва сега започват.