За създателите на филма

За създателите на филмаДъг Лайман (режисьор) си е извоювал репутацията на един от най-оригиналните и енергични творци в американското кино с филми като “Давай” и “Swingers”. През 2002 г. на екран излезе режисирания от него “Самоличността на Борн”, по едноименния бестселър на Робърт Лъдлъм, с участието на Мат Деймън, който се превърна в безспорния касов хит за годината.

Роденият в Ню Йорк Лайман започва да посещава курсове по фотография, още докато е в гимназията. Той посещава университета Браун в Провидънс, Роуд Айланд, където участва в създаването на кабелна телевизионна програма, която се прави от студенти н университета.

Лайман започва да прави кратки филмчета, още когато е на 7 години. Той посещава курсове за кино и телевизионна дейност в Университета на Южна Калифорния, където заснема и първия си филмов проект – трилър-комедията “Getting In” (познат още под заглавието “Student Body”), с участието на Стивън Мейлър, Матю Пери, Андрю Макарти и Кристин Барански.

Лайман прави пробив с хита си “Swingers”, на който е режисьор и продуцент. Филмът е заснет със скромния бюджет от 250 000 долара, които той събира с помощта на баща си – разследвалият аферата “Иран - контри” Артър Лайман, който е и консултант на продукцията. Дъг Лайман получава сценария от Джон Фавро, който участва заедно с Винс Вон, Рон Ливингстън и Патрик Ван Хорн във филма, разказващ за приключенията, които се случват при търсене на любовта из ретро баровете на Лос Анжелес.    

Следващият проект на Лайман, изпълненият с адреналин “Давай!”, има три отделни, но взаимно свързани части, всяка от които се спира на съдбата на някои от героите, чиито роли се изпълняват от талантливи актьори, като Сара Поли, Кейти Холмс, Джейн Краковски, Тай Дигс, Уилям Фихтнър, Джей Мор. Оригинално замисленият филм има премиера на фестивала Sundance,откъдето получава първите  възторжени отзиви. Лайман се изявява като оператор както на “Давай!”, така и на “Swingers”.

Работата на режисьора е доказателство за умението му да открива млади актьорски таланти. Много от участниците в неговите филми възприемат работата си с него като начало на своята кариера.

Лайман е прочут майстор и на телевизионни реклами, като сред шедьоврите в този жанр е неговата реклама за Nike с голф звездата Тайгър Уудс, която се превърна в национален феномен в САЩ.

Режисьорът е сред основателите на продуцентската компания Hypnotic, която продуцира и разпространява независими кино- и телевизионни продукции.  

Лайман има доста интереси и  извън областта на киното. Той работи към Центъра за съдебни спорове, който осигурява правна защита на хора със зависимости, хора, заразени със СПИН и осъдени, като и към програмата “Safe Space”, помагаща на бездомните тийнейджъри в Ню Йорк. Режисьорът участва активно в политически кампании и в подпомагането на млади актьорски таланти от родния му град. Той е запален самолетен пилот, алпинист и планински водач.

Саймън Кинбърг (сценарий) е роден в Лондон, Англия. Той израства в Лос Анежелес, където завършва кино и литература в Университета Браун.

През 1998 г. постъпва във филмовия факултет на Колумбийския университет. Още първата година той написва сценарий, чиито права са купени от неговата преподавателка Ира Дойчман и от Питър Нюман. Същата година Кинбърг работи заедно с продуцента Едуард Пресман (“Уолстрийт”). Тези проекти привличат вниманието на Холивуд върху работата на младия творец.

Още по това време той продава правата на “Ghost Town” на Village Roadshow/Warner Brothers, като същевременно пише сценарии за  Disney, Sony и DreamWorks.  

Оригиналната версия на сценария на “Мистър и Мисис Смит” е дипломната му работа за магистърска степен. Той предлага написаното на сценариста и носител на Оскар Акива Голдсман, който в последствие става един от продуцентите на филма, както и наставник на Кинбърг.

Подготовката за заснемането на филма започва през май 2003 г., когато Кинбърг се дипломира от филмовия факултет. Той е на снимачната площадка всеки ден, като работи в тясно сътрудничество с режисьора, продуцентите и дори участва като актьор в една от сцените.

Кинбърг е работил върху няколко добили световна известност продукции, като “Ангелите на Чарли: Газ до дупка”, “Електра”, като в момента подготвя “Язон и аргонавтите” за режисьора Стивън Сомърс.

Това лято ще видим още два филма, свързани с неговото име: “Трите хикса 2”, на режисьора Лий Тамахори, Фантастичната четворка” на Тим Стори, с Джесика Алба, Майкъл Чиклис и Крис Еванс.  

Арнън Милчан (продуцент) е познат като един от най-успешните продуценти в независимото кино през последните 25 години, с повече от 70 филма зад гърба си. Роденият в Израел Милчан се обучава в Женевския университет. Първото му бизнес-начинание е свързано с превръщането на скромния бизнес на баща му в една от най-големите компании за селскостопански химически препарати в страната. Това постижение от ранните му години е предвестник на огромния му успех в последствие в сферата на бизнеса.    

Скоро Милчан започва да се занимава с проекти в области, които винаги са го интригували – киното, телевизията и театъра. Сред първите продукции, които подготвя, е “Амадеус” на Роман Полански. До края на 80-те години на 20-ти век, той вече е свързал името си с филми като “Кралят на комедията” на Мартин Скорсезе, “Имало едно време в Америка” на Серджо Леоне и “Бразилия” на Тери Гилиам.

След успеха на “Хубава жена” и “Войната на семейство Роуз”, той основава  New Regency Productions и продължава дейността си в областта на филмовото продуцентство, работейки върху заглавия като “Джей Еф Кей”, “Съмърсби”, “Време да убиваш”, “Волният Уили”, “Клиентът”, “Под обсада”, “Тенекиената купа”, “Поверително от Ел Ей”, “Адвокат на дявола”, “Парламентьорът”, “Град на ангели”, “Боен клуб”, “Мъж под прицел”.

Сред предстоящите му проекти са романтичната комедия “Little Manhattan” , с участието на Синтия Никсън и Брадли Уитфорд, драмата “The Bee Season” с Ричард Гиър и Жулиет Бинош, трилърът “Stay” с Наоми Уотс и Юън Макгрегър, фантастичният “The Fountain” с Хю Джакман и Рейчъл Уайз, втората част на “Агент XXL” с Мартин Лоурънс и Ния Лонг, “The Sentinel” с Майкъл Дъглас, Кийфър Съдърланд, Ева Лонгория и Ким Бейсингър.

В своята дейност Милчан тясно си сътрудничи с двама големи инвеститори, които споделят неговите творчески идеи - Nine Network на австралийския бизнесмен Кери Пекър и мегакомпанията Twentieth Century Fox. Последната разпространява филмите на Regency по целия свят, с изключение на Германия.

Милчан успешно развива дейност и в други сфери на шоубизнеса и медиите, посредством Regency Television (“Malcolm in the Middle”, “The Bernie Mac Show”, “Listen Up” и “Living with Fran”), както и в областта на спорта, като си партнира със световния производител на спортни облекла, обувки и аксесоари Puma. Regency притежава правата за телевизионно излъчване на всички състезания от Женската тенис асоциация от 1999 г. до 2007 г.  

Акива Голдсман (продуцент) получи възхищението на публиката и критиката за адаптацията на “Красив ум”. През 2001 г. той беше удостоен с най-високите отличия в областта на киното, сред които Оскар, Златен глобус и Наградата на Гилдията на писателите за работата се върху филма, разглеждащ проблемите и механизмите на шизофренията.

Голдсман е едно от значимите имена в Холивуд, още от времето, когато Брус Бересфорд филмира първия му сценарий – “Тревожна есен”. Негови са още сценариите на “Аз, роботът” с участието на Уил Смит в главната роля, “Клиентът”, “Батман завинаги”, “Време да убиваш” и “Приложна магия”. Наскоро той адаптира “Мемоарите на една гейша” за Стивън Спилбърг, написа сценария за “Cinderella Man” на режисьора Рон Хауърд и с участието на Ръсел Кроу, като подготви за киното и текста на “Шифърът на Леонардо”, който ще бъде режисиран от Рон Хауърд, а главната роля ще бъде изпълнена от Том Ханкс.

Голдсман е роден в Бруклин Хайтс, Ню Йорк. Той специализира писателска дейност в университета в родния си град.

Лукас Фостър (продуцент) започва професионалното си развитие в областта на киното, като работи върху нискобюджетни филми за малки компании. В последствие Фостър започва да работи за големите филмови студиа и става изпълнителен асистент на Франк Ябланс, когато последният е вицепрезидент на MGM/UA.  Фостър заема подобна длъжност и при съвместната си работа с Алан Лад Мл., когато той заема същата позиция в MGM/UA през 1985 г.

Фостър насочва усилията си изцяло към продуцентската дейност в областта на киното, като работи с продуценти, сред които са Франк Ябланс, Скот Рудин, Дон Симпсън и Джери Брукхаймер. Заедно с Ябланс Фостър създава трилъра “Лиза”, а със Скот Рудин попадат на непубликувания ръкопис на “Фирмата” на Джон Гришъм, който в последствие доразвиват във филмов сценарий. Фостър работи още върху “Опасен ум”, “Аленият прилив”, “Лоши момчета”, “Скалата” и “Обществен враг”, оригиналната история на който е създадена от него и Дейвид Маркони.

След Simpson/Bruckheimer, Фостър се присъединява към филмовата компания на Тед Търнър “Turner Pictures”, на чиято продуцентска дейност става изпълнителен вицепрезидент. Там той участва в създаването на “Майкъл” и “Падналият ангел”.

През 1996 г. Фостър основава своя собствена компания - Warp Film, чиято дейност е тясно свързана с гиганта Columbia Pictures.  Името му е свързано и със заглавия като “Лудории” и “Маската на Зоро”, на който е консултант и продуцент.  През 1998 г. Фостър си сътрудничи с режисьора Ян Де Бонт, за когото продуцира “Equilibrium”.

Сред последните заглавия, свързани с името на Фостър, са “Walking Tall” с участието на Скалата и Джони Ноксвил, “Мъж под прицел” с Дензъл Уошингтън и Дакота Фенинг, както и “Ultraviolet” с Мила Йовович.

Патрик Уошбъргър (продуцент) е президент на Summit Entertainment, позиция, която той заема още от времето, когато той и неговите съдружници купуват контролния пакет акции в компанията през 1993 г. Под неговото ръководство Summit се превърна в една от най-големите компании – разпространителки на филми в света.  

Той е изпълнителен продуцент на “Ванила Скай”, “Лошият лейтенант”, “Wrong Turn”, “The Loss of Sexual Innocence” и продуцент на “The Alibi” с участието на Ребека Ромийн и Стив Кугън.

Преди да поеме ръководството на Summit, Уошбъргър е президент на Odyssey Entertainment и Odyssey Distributors, компания, която той създава през 1988 г. В този период той продуцира и разпространява “Пеле Завоевателят”, който печели Оскар за най-добър чуждоезичен филм и Златна палма в Кан, както и “Циганско време”. С Regency Enterprises той работи върху “Q & A” на Сидни Лъмет, “Switch” на Блейк Едуардс и разпространява “1492” на Ридли Скот.

Той започва кариерата си, като работи върху над 20 филма в Италия и Франция в качеството си на помощник режисьор и мениджър на продукция. След като се премества в САЩ, той продуцира няколко филма заедно с баща си, Нат Уошбъргър, сред които “The Killer Force” с участието на Питър Фонда и Тели Савалас и анимационния “Тримата мускетари”.

Ерик Макклауд (продуцент) неотдавна продуцира “The Cat in the Hat” на режисьора Бо Уелч с Майк Майърс. Той е работил и върху трите части на шпионската пародия “Остин Пауърс”, като е изпълнителен продуцент на оригиналния филм “Austin Powers: International Man of Mystery”.

Други заглавия, продуцирани от него, са “Шоуто започва” с Робърт Де Ниро, Еди Мърфи и Рене Русо, “Клетката” с Дженифър Лопес, Винс Вон и Винсент Д`Онофрио, както и “Bubble Boy” с Джейк Гиленхаал и Крис Купър.

Макклауд е ко-продуцент на “Living Out Loud” с Холи Хънтър и Дани Де Вито, режисиран от Ричард Ла Гравенезе, “Да разлаем кучетата” на Бари Левинсън, с Робърт Де Ниро, Дъстин Хофман и Ан Хечи, “Сега и преди” с Деми Мур, “Да почувстваш Минесота” с Камеран Диаз и Киану Рийвс. Други заглавия, върху които е работил, са “Корина, Корина” с участието на Упи Голдбърг и Рей Лиота, “Обществен враг” и др.

Ерик Фейг (изпълнителен продуцент) е един от ръководителите на Summit Entertainment. Сред последните филми, върху които е работил за компанията, са “The Alibi” с участието на Ребека Ромийн, Стив Кугън и Селма Блеър. Кариерата му започва с продуцирането на тийнейджърския хит “Знам какво направи миналото лято”.

Божан Базели (оператор) е заснел заглавия като “Предизвестена смърт”, “Калифорния”, “Елена в кутия”, “Дълбока нелегалност”, “Sugar Hill”, “Dangerous Beauty”, “Surviving the Game”, “The Rapture”. Сред телевизионните продукции, чийто оператор е бил, са “The Fear Inside”, “A Gnome Named Gnorm”, “The Last Prostitute”, “Fever”, “Somebody Has to Shoot the Picture” и “Curiosity Kills”.
Базели е роден в Херцег Нови, Черна гора.

Джеф Ман (дизайнер на продукция) създава декорите за “Терминатор 3: Бунтът на машините”,“Шоуто започва”, “Парола: риба меч”, след като е дебютирал в Холивуд с работата си върху “Да изчезнеш за 60 секунди”.

Контактите, които си е създал в артистичните среди, го отвеждат до участието му в създаването на музикални видеоклипове, което пък води до ангажименти в областта на телевизионната реклама. Вроденият талант и способностите, които е развил с течение на времето, както и трудолюбието, му помагат да достигне поста на помощник-художествен директор и до 1995 г. Ман е един от най-търсените дизайнери в областта на рекламата.

Сред неговите рекламни клипове са такива за именити режисьори като Дейвид Келог, Майкъл Бей, Антоан Фукуа, Доминик Сена. Негови клиенти са били Kodak, American Express, Nike, Chevrolet и Coca-Cola.

Чаел Троник (монтаж) започва професионалното си развитие като музикален редактор. Работил е върху “Ах, този джаз” на Боб Фос, “48 часа” на Уолтър Хил, “Младият Франкенщайн” на Мел Брукс.

Първият филм, върху който работи, е “Ченгето от Бевърли Хилс ІІ”, а след това е в екипа на “Гръмотевични дни”.    

Други заглавия, свързани с неговото име, са “S.W.A.T. – Специален отряд”, “Кралят на скорпионите”, “Американски бандити”, “Помни титаните”, “Да срещнеш Джо Блек”, “Истински романс”, “Усещане за жена”, “Последният бойскаут”, “Среднощно препускане” и др.

Джон Пауъл (музика) започва да се занимава с композиране на мелодии за реклами и за телевизионни предавания през 1988 г. в една лондонска компания. В този период той сътрудничи на имена като Ханс Цимър и Патрик Дойл.

Придържането само към един стил не е в кръвта на Пауъл. Преди да се премести в Лос Анжелес, в продължение на 15 години той свири в английската соул-група “Fabulistics”, която се представя пред най-разнообразна публика – от принцеса Даяна до редовите посетители на местния пъб.

Завладяващата ухото музика към филма “Лице назаем” с участието на Джон Траволта и Никълъс Кейдж му отрежда заслужено място сред големите имена в бизнеса. След този успех той пише романтичните мелодии за “Природни сили”, главните роли в който се изпълняват от Бен Афлек и Сандра Бълок. За анимационния “Мравки” на DreamWorks Пауъл умело смесва джаз, латино и класически елементи в оригинална композиция.

След това идва “Endurance”, продуциран от Терънс Малик, в който музиката на Пауъл замества почти липсващия диалог. Композиторът завладява сърцата на зрителите и със създаденото от него за “Шрек”, “Шрек 2” и “Аз съм Сам”.  

Сред другите заглавия, в които можем да чуем неговите композиции, са “Алфи”, “Игра по ноти”, “Италианска афера”, “Самоличността на Борн”, романтичната комедия “Срок за влюбване”, “Барабанистът”. През 2003 г. Пауъл работи върху “Заплащането”, “Господин 3000”, а след това – върху “Превъзходството на Борн” и анимационния “Роботи”. Предстои му създаването на мелодиите за друг анимационен филм – “Happy Feet” на Джордж Милър.
Copyright © 2020 Dir.bg.