За продукцията

За продукциятаПоследен спомен” на Омар Нам е един нестандартен научно фантастичен филм- завладяваща притча за един свят, където мозъчни имплантанти записват целия ни живот. След смъртта на човек тези спомени се извличат от чипа в неговия мозък и монтират от “редактор” в цялостен филм, който се излъчва на церемонията по погребението.  “Последен спомен” е история, която предизвиква стандартните ни разбирания за силата на нашите спомени и неприкосновеността на личния ни живот.


Идеята за “Последен спомен” е родена във въображението на талантливия 26-годишен сценарист и режисьор Омар Наим. Идеята се зародила още докато подготвял дипломния си документален филм в колежа. “Докато монтирах филма се замислих за това, колко относително понятие е “обективността”. Всичките интервюта, които бях взел за този филм, можеха да бъдат изтълкувани по много различни начини в зависимост от това как ги монтирам и разместя


Така започва да се оформя идеята за “Последен спомен”. Омар Наим се свързва с продуцентът Ник Вехслер и така започва създаването на филма. Един от ключовите моменти при подбирането на творческия екип е намирането на подходящият оператор, защото визията има изключително важна роля в повествованието на “Последен спомен”.


Първия избор на Наим е легендарният оператор Так Фуджимото, заснел филми като “Мълчанието на агнетата”, “Филаделфия и “Дявол в синя рокля”.  Фуджимото остава очарован от сценария и сторибордовете на Наим и приема работата.


“Той беше невероятен ментор”, спомня си Наим за сътрудничеството с Фуджимото. “Работата с него беше невероятно приятна, а крайният резултат е великолепен, той направи филма да изглежда великолепно.”


“Докато пишех този филм, в който се разказва за това как се монтират записите на нечий живот, си помислих, колко важно ще е монтажът на самия филм да е невероятно професионален. Тогава се сетих за Диди Алън, защото докато пишех сценария видях, че тя отново е започнала да работи върху филми като “Момчета-чудо”. И тогава си казах, какво пък, ще й пратя сценария, може да се съгласи.”


След срещата си с младия и ентусиазиран режисьор Диди Алън, която е холивудска легенда, още от времето на “Бони и Клайд” и “Серпико”, решава че с удоволствие би работила по този филм и така екипът от технически професионалисти за създаването на “Последен спомен” започва да се оформя.


Скоро към екипът се присъединява и дизайнерът на продукция Джеймс Чинлънд, работил по филми като “Реквием за една мечта” и 25-ят час”


Но колкото и да са ентусиазирани всичките създатели на филма, те не са се и надявали, че когато дойде време за кастинга на актьорите, ще успеят да привлекат толкова талантливи и известни имена. “Мисля че почувствах божествена намеса, когато разбрах,че Робин Уилямс най-вероятно ще поеме ролята на Алън”, казва Вехслер. А Наим допълва: “Робин Уилямс е абсолютен гений, не че някой не го знае. Той промени драстично представата ми за Алън. В първоначалния сценарий, той беше дистанциран, но доста “готин” като комиксов типаж, но Робин го изигра с такава човечност и драматизъм...”


Самият Робин Уилямс казва” на практика сценарият ме накара да приема тази роля. Докато го четях се изненадвах неколкократно, а това е чувство, което напоследък се случва все по-рядко. Също така моралният аспект на въпроса за цялата технологизация в обществото ме вълнува силно.”


Колкото и невероятно да звучи по време на снимките на филма от екипа попадат на статии, в които се говори за чипове, чрез които да се проследяват отделни хора, служители на Пентагона и ЦРУ. Чрез тези чипове ще може да се контролира тяхното здравословно състояние и тяхното местоположение.
“Бяхме наистина шокирани от актуалността на филма, който правим”, казва Вехслер.


За избора на актриса за ролята на Дилайла, всички осъзнават, че е много важно тя да излъчва интелигентност и уязвимост и да има силна психологическа химия между нея и Робин Уилямс. В крайна сметка ролята е поверена на носителката на “Оскар” Мира Сорвино. “Мира имаше правилната химия с Робин Уилямс, това се забеляза още от самото начало”, коментира Вехслер.


Многообразието на таланта на Мира Сорвино е нещото, което убеждава Омар Наим, че тя е правилната актриса за важната роля на Дилайла. “Мира Сорвино е просто невероятно интелигента и талантлива актриса”, казва той. “И ролята, която играе е добра комбинация, за да изпъкнат различните аспекти на нейния талант- хуморът й, интелигентността, топлината й и нежната й сексуалност- все качества, които е демонстрирала по отделно в предишните си филми, но никога в такава завършена цялостност. Но в крайна сметка ме порази фактът, че интелигентността на хората, които събрахме успяха да направят проекта още по-интерес отколкото беше първоначалния замисъл. Дилайла, която се появи на екран, е много по-интересна от Дилайла, която беше на страниците на сценария.


Самата Мира Сорвино споделя, че първата среща с режисьора Омар Наим силно я е впечатлила и отчасти повлияла на решението й да приеме ролята. “Първият път, когато срещнах Омар бях очарована. Често режисьорите-дебютанти са или прекалено несигурно или твърде надути. А той беше невероятно премерен и ми предложи този прекрасен сценарий с брилянтни идеи. Но въпреки качествата на сценария си той не се притеснява от чужди идеи, ако някой се опита да експериментира с него. Затова доста често Робин или аз искахме повторен дубъл на някой сцена, просто за да експериментираме. Омар беше абсолютно отворен към всичко. Наистина е приятно да работиш с млад режисьор който е достатъчно уверен, но в същото време не обсебва работния процес.”


Относно нейната героиня Дилайла, Сорвино коментира: “Тя не подхожда толкова осъждащо като например Флечър (героя на Джим Кавийзъл), въпреки че тя е принципна противоположност на Алън (Робин Уилямс). Тя е антиквар- тоест човек, който цени и цели да запази нещата в истинската им форма, колкото и да е крехка и нетрайна. Затова работата на Алън, за нея е доста чужда. Но от друга страна е заинтригувана и се опитва да подходи с разбиране, защото и нея я вълнува един екзистенциален въпрос “какво представлява животът на един човек?” Нейният скрит въпрос към Алън е “след като си видял толкова много чужди животи, знаеш ли нещо повече от нас простосмъртните?” Защото има нещо почти божествено в това, което той прави, опитвайки се да подреди един човешки живот, така че да изпъкне някаква основна линия, предначертаност, която повечето хора търсят през целия си живот.


Що се отнася до възможността да работи с Робин Уилямс, Сорвино коментира: ”Той е чудесен актьор, а в този филм наистина дава едно отлично и много нюансирано изпълнение. Мисля че не може да се сравни с нищо, което е правил досега. Неговия образ е на човек, който се бори с вътрешните си демони, много енигматична и очарователна личност. И макар да е много дистанциран и по принцип самотник, той има своите моменти на нежност, които те привличат към него.”  


Но когато камерата спира да работи мистериозния и сериозен Алън Рикман изчезва и на негово място се появява истинският Робин Уилямс. “Той е на-невероятният екранен партньор, с който съм работила до сега. Той е много мил и изключително забавен. Буквално ме е разплаквал от смях, но в същото време в дните, които сме снимали тежки и драматични сцени, неговият професионализъм е изумителен и никога не би си позволил да ни разсейва с шеги.


“Редакторите” в света на Омар Наим са една затворена общност, в която всеки уважава и цени таланта на другия. Техните схващания за живота и смъртта са нещо неразбираемо за хората от нормалния свят. В центъра на тази общност е Телма- матриарх на “редакторите”. За тази роля Наим кани канадската актриса Мими Кюзък


Моник Прюдом е създател на костюмите, които са основна част от филма и според нея са силно повлияни от стила в европейските филми-ноар. “Основната ни цел с Джеймс Чинлънд (дизайнер продукция) беше да създадем визия на един толкова безвременен филм,че дан е може да се посочи в кое време се случва разказаното на екрана. Въпреки че тематиката е научно-фантастична, се отказахме от традиционните вече футуристични латексови костюми в полза на една смесица от стилове в периода от 30-те до 80-те години, които макар и познати, така поднесени не създават препратка към конкретна историческа епоха.”
Copyright © 2019 Dir.bg.