
• Сценаристът и продуцент Райвъл посочва, че двете реални личности, формиращи характеристиките на героя на Ана, са били двама австрийски студенти по музика, които работили с дългогодишната копистка на Бетовен. Кристофър Уилкинсън споменава и две други вдъхновения: жена-композитор, живееща във Франция – Лоренц Ференц, която била дълбоко повлияна от музиката на Бетовен, и една друга жена, чиято отдаденост станала извор на знания.
• По времето, когато щял да дебютира с Девета симфония, Бетовен не се ползвал с подкрепата на Виена. Били минали години от последната му симфония и публиката не била толкова заинтересувана от инструментална музика. Той смело добавил певци към симфонията, което било едновременно и скандал и PR магнит. Деветата симфония е първата, чиято продължителност била повече от час, и отбелязала едно от най-великите завръщания на всички времена.”
• Верен на репутацията си с педантичната си подготовка, Харис прекарал много месеци, свирейки на пиано и цигулка, изучавайки диригентство и четейки задълбочено книги за живота на Бетовен.
• Също като Харис, Крюгер изучавала музика и диригентство, а и била запозната с творбите на композитора, тъй като израснала в Германия, където музиката му бива „насаждана” в главите на младежите още от ранна възраст.
• Използваният във филма запис на Девета симфония е на Дека от 1996 г., където Бърнард Хайтинк дирижира известния оркестър от Амстердам, Royal Concertgebouw Orchestra (формиран през 1888г.), допаднал най-много на режисьорката.
• Даян Крюгер се оказала изключително добра в изписването на музиката, така че за повечето от близките кадри е използвана нейната ръка. Ед Харис също се справял невероятно добре с изписването на музиката по стила на Бетовен и само с няколко указания успял да чудесно да „надраска” края на Девета симфония в кадър.
Нет Фокус