За продукцията "Контакт"

За продукцията Човечеството от векове отправя поглед към нощното небе, питайки се какво все пак има там. Науката се опитва да догони копнежа на хората за знания, придобити чрез проучвания; това лято ни донесе кацането на Марс на всъдеходите "Pathfinder" и "Sojourner", които ще обходят Арес Валис (гигантски каньон на повърхността на планетата) и ще изпратят на Земята някои от първите кадри на Марс, заснети от движещо се превозно средство. Станцията "Галилей" продължава да кръжи около Юпитер и луните му - други нови светове. Винаги изследването на съседните ни планети е било мотивирано от въпроса за извънземен живот. Въпреки напредъка на технологиите през последните десетилетия обаче, любопитството ни винаги се е простирало отвъд физическите ни възможности. Когато "Контакт" - книгата на покойния вече Карл Сейгън - стана бестселър след публикуването й през 1985 г., светът се запозна с една невероятна гледна точка за това как може да изглежда първият ни контакт с културата на един извънземен разум. Прочутият хуманист и учен бе създал история, основана на научни възможности за първата среща на човешката раса с разумен живот от друга планета - история, която се фокусира върху възможността някъде в далечните простори на Вселената да има разум, който копнее да осъществи контакт с нас. Вдовицата на Сейгън - Ан Друйън, си спомня: "Мечтата ни с Карл бе да напишем нещо, което да бъде художествен вариант на това какво би представлявал контактът, нещо, което да предаде известна част от истинското величие на Вселената. Но да отразява и напрежението, съществуващо между науката и религията - една област на философски и интелектуален интерес, споделян и от двама ни." Сейгън бил на мнение, че макар и възможностите, разкриващи се пред нас за пътувания в космоса и осъществяване на връзка със същества от друга галактика да са възхитителни, най-интригуващите проблеми са около нас. Какво ще бъде влиянието на това познание върху човечеството - че ние наистина не сме сами във Вселената? Когато самият автор бил запитан дали вярва в съществуването на високоразвита форма на живот на друго място във Вселената, той отговорил: "Ключовата дума в този въпрос е "вяра". По мое мнение, вярата се ражда само въз основа на неоспорими доказателства. Но мисля, че би било фантастично - не просто грандиозно научно откритие, но и повратен етап в човешката история." Сагата на Сейгън била мащабно замислена, изпълнена с много действащи лица от различни страни и дори от планети в отдалечени кътчета на Вселената. Макар че се основава на науката, епичната история възхвалява ползата от присъщото на човечеството любопитство, възможността за доброта и ценността на човешката душа. Сейгън създава хуманистична представа за мечтата на един учен. Веднага възниква интерес за пренасяне на творбата на Сейгън на големия екран, но едва през 1995 г. сътрудничеството между киното и технологиите прави възможно осъществяването на този замисъл. Ан Друйън коментира: "Това бе дълъг път с много завои, който обаче доведе до най-добрия възможен свят когато, преди две години, Робърт Земекис се зае с проекта. От всички хора, които са искали да направят този филм, никой не бе разбрал същността на историята така дълбоко, както Боб - че този филм е не само разказ за огромната Вселена и нашето малко място в нея, но и лична история." Земекис още от началото имал съвсем ясни идеи за пресъздаването на творбата на Сейгън. Той обяснява: "Контакт" разказва как човешката природа реагира на "посланието". Тук не става дума за извънземни, а за нас и за това какво изживяваме ние, когато познанията ни за нашето съществуване са разклатени из основи. Винаги съм смятал, че една от причините да поддържаме изследването на космоса, е не само онова, което ще открием там, но и онова, което научаваме за самите себе си. "Контакт" стига до сърцевината на този въпрос." Режисьорът-продуцент има известен опит в разказването на лични истории на фона на големи исторически събития. Шеметната му кариера в киното е показала също, че той е експерт в сливането на невероятни специални ефекти с тихи и нежни мигове на човешка драма. Но дори и за Земекис задачата да се пренесе историята на Сейгън на екрана в началото изглеждала доста трудно начинание. "Ако сте чели книгата", казва Земекис, "знаете, че тя обхваща големи периоди от време, историята се развива в различни страни и на огромни разстояния и има стотици персонажи. Най-голямото предизвикателство за мен бе да обединя всичко това в ясен и завладяващ сюжет." Земекис работел заедно със Сейгън, стремейки се да постигне баланс между интереса към човешката същност и науката. И макар че възгледите на режисьора и учения не винаги се припокривали, сътрудничеството им се оказало резултатно - те постигнали точно равновесието, от което се нуждаели. Земекис си спомня: "През цялото време на съвместната ни работа, отношенията ни с Карл бяха великолепни. Когато започнахме да пишем заедно сценария, той внимаваше за научната му страна - дали е достоверна, а аз внимавах за драматичния аспект, за да се развива историята без да става прекалено изпълнена с технически термини. Опитвах се да направя науката интересна доколкото бе възможно, а той се опитваше да я опрости колкото може, за да се вплете в нея драматичната история. В един момент дори спорихме в продължение на два часа върху реплика, която повтарят двама от героите. В края на крайщата тя остана в сценария." Продуцентът Стийв Старки казва: "Карл имаше силна страст към науката, която смяташе за много подобна на страстта ни към правенето на кино и разказването на истории. Макар че понякога той тръгваше по различни пътища на теории и идеи, за да разкаже някоя история, страстта му бе абсолютно същата като нашата. Ето това искахме да покажем в сърцевината на филма." Целта на Сейгън и Земекис била да запазят мащабността и силата на романа на Сейгън, съсредоточавайки вниманието върху няколко основни образа, които представляват различните гледни точки за значението на извънземното послание, получено от д-р Ели Ароуей. Затова подборът на актьорите за ролите на Ароуей, нейните поддръжници, противници и наблюдателите около нея бил от първостепенно значение за създателите на филма.
Copyright © 2024 Dir.bg.