В светлината на откриващия се от 6 до 13 февруари в София фестивал на съвременното китайско кино (в Дома на киното), интересно е да видим какво предпочита самата китайска аудитория.
"Хобит: Битката на петте армии", който българските зрители видяха от 19 декември, достигна през изминалия уикенд и далечен Китай. В така наречения "отварящ уикенд" - от петък, 23 януари (деня на премиерата) до неделя, 25 януари - лентата "разби" всичките си конкуренти. Данните от местния източник Entgroup показват, че приключенското фентъзи на Питър Джаксън е събрало 49.8 милиона долара или 56% от пазарния дял.
Над 4 пъти по-малко са продадените билети за комедията "Отново на 20" (Chongfan 20 Sui), китайски римейк на южнокорейския хит от миналата година, фентъзи мюзикъла "Госпожица Грани" ("Su-sang-han geu-nyeo"). В сюжета на филма една 74-годишна вдовица се чувства като тежест за семейството си, но ненадейно възвръща външния си вид на 20 години. Китайската версия все пак е в трета седмица на разпространение, за което време е събрала общо $51.7 млн.
Трето място зае "Седмият син" на Legendary Pictures, в който филм свой инвестиционен дял има държавният монополист "China Film Group". Приключенското фентъзи на живеещия в САЩ руснак Сергей Бодров добави 9.7 милиона долара към 10-дневно натрупване от общо $25.8 млн досега.
"Нощ в музея: Тайната на гробницата" събра за трите дни 6.26 милиона. Комедията на Шон Леви се върти вече 22 дни и досега има общо 48.6 млн.
Петото място е за военния екшън "Покоряването на Тигровата планина" ("Zhì qu weihu shan", Китай 2014 г.) на родения във Виетнам известен - от времето на кунг-фу екшъните - китайски режисьор Цуй Харк, член на журито на 57-мия кинофестивал в Кан през 2004 г. Неговият филм събра 3.6 милиона долара през своята пета седмица (34 дни на екран), като общите му продажби възлязоха на $149 млн.
Ето и останалите филми, запълващи челната десятка:
6. "The Unbearable Lightness of Inspector Fan", Китай ($1.44 млн, на екран от 10 дни)
7. "Kung Fu Hustle", Китай / Хонконг ($1.10 млн, на екран от 11 дни)
8. "Lotus Code", Китай ($1.02 млн, на екран от 10 дни)
9. "Boonie Bears: Mystical Winter", Китай ($0.70 млн, предпремиера)
10. "Tales of Mystery", Китай / Хонконг ($0.63 млн, на екран от 3 дни).
Прави впечатление, че 7 от 10-те филма начело в боксофиса са родни продукции (Китай). Цената на билетите е средно от 4.9 до 6.4 щатски долара. Според последния доклад, публикуван от "Entgroup", в Китай от 2012 г. насам годишно се допускат до 20 броя американски филми плюс до 14 броя филми в 3D или IMAX формат. За сравнение, през 2012 г. са били произведени 893 китайски филма, от които 745 игрални (вкл. 67 копродукции, предимно с Хонконг и Тайван); по екраните са показани общо 315 ленти. В Китай има над 10 големи дистрибутора на филми и 46 вериги киносалони с общо 3 680 зали (към 2012 г.).