Холивудските студиа все повече се конкурират, за да попаднат в пула от 34 броя чуждестранни филми, които могат да бъдат показани за година в Китай. Това показва обзорен материал на "КиноПоиск". Американците откриват свои представителства и работят съвместно с китайските си колеги.
След продажбата на "Legendary" на китайската група "Wanda", изчезнаха притесненията за съдбата на "Warcraft: Началото". Ако досега Холивуд събираше максимум 1/4 от приходите си от Китай, то в случая с Warcraft - над 156 милиона долара за 5 дни - се достига до 1/2. Освен това, лентата на Дънкан Джоунс в Китай намери подкрепа от 26 спонсора! Бяха създадени и съответните рекламни стоки, а самият филм излезе на 67% от всичките 39 000 китайски киносалона!
Безпрецедентната рекламна кампания доведе до това, че за първите пет дни прожекции бяха продадени повече билети, отколкото "Междузвездни войни: Силата се пробужда" направи за целия период от своето разпространение (общо $124 млн). Това се случи, след като Warcraft задмина американските си предшественици и бе показан не само в големите градове, но и в провинцията на Китай. Такава привилегия имат само филмите, заснети в Китай.
Пропастта между приходите от чужбина (общо $280.5 млн) и приходите от САЩ ($28.4 млн) е огромна - изглежда, че Warcraft ще стане най-скъпият американски филм с най-ниски американски продажби. Унищожителнити критики на щатските експерти не важат за останалите страни, а зрителите там отиват в салоните без предварителни предубеждения.
Бокс-офисът в Китай нараства през последните пет години средно с 30% годишно, а през миналата - дори с 50%. Благодарение на нарастващия брой екрани, много е вероятно догодина Китай да задмине САЩ по паричния обем на пазара. Холивуд със всички сили се старае да попадне в квотата за чуждестранни филми - прословутите 34 заглавия за година, - за да влезе в печелившето китайско разпространение.
Компанията "Dalian Wanda Group", закупила Legendary, е собственик и на най-голямата дистрибуторска верига в Китай. Нейният президент скоро заяви, че броят на киносалоните в страната ще достигне 80 000.
На Китай се дължи и продължението на "Огненият пръстен" - "Pacific Rim: Maelstrom" по сценарий на Гийермо дел Торо. Снимките от страна на Legendary не биха били възможни, след като оригиналният филм се провали в САЩ със скромните $101 млн, а останалият свят донесе над $300 млн, от които $114 млн само от Китай.
Не винаги обаче успехът в Китай дава шанс за продължения. Така например, "Терминатор: Генисис" събра там $113 млн, но Paramount реши да не продължава експеримента с този франчайз. "Пазители на Галактиката" пък въобще не получиха признание в Китай - според някои, това се дължи на лошия превод.
"Star Wars" по принцип не са популярна поредица в Китай още от 1999 г., когато филмът достигна дотам с голямо закъснение. Сега обаче на "Rogue One: История от Междузвездни войни" се възлагат големи надежди, тъй като в него участват китайските звезди Дони Йен и Джян Уен.
Холивуд вече се научи: ако искаш да направиш пари в Китай, прави снимките там и използвай местни актьори. Така постъпи Майкъл Бей при работата си с блокбъстъра "Трансформърс: Ера на изтребление", като освен това използва частично финансиране от China Movie Channel. В китайската версия на разпространение, във филма присъстват допълнителни сцени с участието на красавицата Бинбин Фан. В "Железният човек 3" също има сцени, заснети в Китай, които не се показват в САЩ и в Европа.
Отчисленията, които Холивуд получава от китайските си разпространители, не са като в останалите страни. Преди време студиата получаваха 13-17%, а в днешно време - 25% от приходите.
Исторически, първата лястовичка на копродукциите САЩ - Китай е бюджетно скромният "Looper: Убиец във времето", заснет за $30 млн. Това е първата англоезична лента, успяла да премине през строгите китайски квоти - благодарение на смесеното производство. Сценаристът и режисьор Райън Джонсън пренася действието от Париж в Шанхай и по този начин осигурява на филма си "производствена ценност, за която не бяхме и мечтали". По негово мнение, Шанхай е много по-подходящ за снимане на фантастика, отколкото любимия му Париж.
Още преди две години Китай обеща да увеличи чуждестранната квота, но това ще стане не по-рано от 2017 - 2018 година. Едва тогава местните продуценти ще се сблъскат с мощния си американски конкурент. Сред най-касовите филми там са китайски продукции като "Лов на чудовища", които обаче нямат успех в чужбина. Мерките на китайските студиа да преодолеят този проблем са сходни: канят западни актьори в своите проекти, като Едуард Нортън, Уилем Дефо, Доналд Съдърланд. Тези актьори обаче участват в копродукции, а първата голяма звезда в чисто китайски филм е Кевин Спейси, който през 2010 г. влезе в черната комедия "Xing ying bu li" ("Неотделим"). Последваха го уелският актьор, живеещ в Лос Анджелес - Крисчън Бейл, който влезе в "Jin ling shi san chai" ("Цветята на войната", 2011), Ейдриън Броуди и Джон Кюсак в историческия екшън "Tian jiang xiong shi" ("Мечът на дракона", 2015). Всичко това са проекти, финансирани от Китай и Хонконг.
По споразумение със САЩ, 14 от 34-те чуждестранни филма трябва да бъдат във формат IMAX или 3D. Ако пък Китай не увеличи квотата за чужда продукция до 1 януари 2018 година, той ще попадне под санкциите на Световната търговска организация (WTO). Отварянето на Китай има предистория от времето 1979 - 1990 г., когато се прожектират предимно пропагандни ленти, заснети по поръчка на компартията. В резултат на това посещаемостта на киносалоните се срива с близо 80%. През 1994 г. е предприет опит да бъде съживен умиращият кинопазар, като е внесен първият чуждестранен филм (екшън-трилърът на Warner Bros. "Беглецът" с Харисън Форд). Тогава пресата нарича това "събитие с историческо значение", а филмът постига в Китай около $3 млн. В периода 1995 - 2000 г. Китай внася между 6 и 10 западни проекта годишно. През 2007 г., по решение на WTO, страната е задължена да отвори пазара си за вносни филми. Първоначалната квота от 20 бройки не устройва Запада, като през 2012 г. Китай леко смекчава условията и - след договорката със САЩ - увеличава квотата на 34 бр. От тях 32 са продукция на САЩ и само 2 - на европейски и южнокорейски студиа.
С модернизацията на китайската киноиндустрия нараства и сътрудничеството с Холивуд. За изучаване на техниката на снимане, китайските компании подписват споразумения за копродукция с американски продуценти, а също така дори наемат американски служители - като Роб Кейн с 25-годишен опит от Холивуд и продуцентката Джанет Янг, които неотдавна бяха назначени за главни продуценти на китайското студио "Hanhai". Снимките на спортната драма "Обратен гард" с Джейк Джиленхол, частично финансирана от хонконгската Wanda Pictures (част от Dalian Wanda Group Corporation), бяха осъществени в САЩ, но на снимачната площадка присъстваха много китайски оператори за обмен на опит с американските си колеги.
Значението на Китай за Холивуд нараства и по друга причина: ако през 90-те години имашие допълнителни приходи от продажбата и наема на видеокасети и DVD, то днес в епохата на Интернет лъвският дял се пада само на продажбата на билети за кино. А през 90-те средният бюджет на един филм бе около $60 млн, докато днес се движи около $150-200 млн и подкрепата от Китай става особено необходима.
Откритата дупка в китайското законодателство е ясна: филмите, заснети съвместно с китайски компании, се разпространяват извън квотата на 34 филма. В тези копродукции американците получават не 25%, а 43%. От 2002 до 2007 г. са заснети 37 американо-китайски филми, като още по-голямо значение има и това, че те се търсят от зрителите повече, отколкото чисто американските.
Правилата за копродукционен статус са следните:
- поне 1 сцена да е заснета в Китай;
- в актьорския състав да има поне 1 китайски артист;
- финансовото участие на китайския продуцент трябва да е поне 1/3 от бюджета;
- образът на държавата Китай да изглежда положително на екран.
Холивудските студиа откриват в Китай и свои представителства. Така например, "Кунг-фу панда 3" е копродукция на DreamWorks Animation, China Film Corporation и Oriental DreamWorks, която е със седалище в Шанхай. За развитието на 3D-технологията в Китай, Джеймс Камерън създава съвместна компания с с Tianjin North Film Group и Tianjin Hi-Tech Holding Group, като благодарение на това китайските оператори получават достъп до 3D-камери с високо качество.
По отношение на позитивния образ на Китай, в "Гравитация" Алфонсо Куарон показва колко е хубава китайската космическа програма. Без да е копродукция, "007 координати: Скайфол" показва сцени в Шанхай, а "Х-Мен: Дни на отминалото бъдеще" включва не само заснети в Хонконг сцени, но и камео на китайска бой-банда.
Понякога холивудските студиа имат проблеми с китайската цензура. От "Невъзможна мисия 3" е премахната сцена, в която на улица в Шанхай е простряно бельо - макар това да е типично за града, цензорите не считат това подходящо за неговия имидж. От "007 координати: Скайфол" са изрязани кадрите, в които Джеймс Бонд убива китайски телохранител, а "Мъже в черно 3" се разделя с намека за китайска цензура в интернет, когато показва изтриване на паметта на хора. В "Z-та световна война" изчезва намекът, че Китай е източник на вируса, но филмът въобще не намира разпространение там. Преиздаването на "Топ гън" във формат 3D пък въобще е забранено в Китай, понеже демонстрира превъзходството на американските военновъздушни сили. Дори копродукцията не спасява един филм от цензорите: за да тръгне продукцията на "Карате кид" с китаеца Джеки Чан, Columbia Pictures са били задължени да съгласуват сценария с държавната China Film Group. В крайна сметка и тази лента не тръгва в Китай, тъй като един от китайските граждани в нея е в ролята на злодея. По време на работата върху "Пиксели", на китайските цензори специално е била изпратена сцената с разрушаването на Великата китайска стена, за да се прецени нейното "съответствие".
Подходът към рекламата на американски филми в Китай също е своеобразен. Така например, от рекламните телевизионни клипове за "Междузвездни войни: Силата се пробужда" се е наложило да бъдат премахнати героите на Джон Бойега и Оскар Айзък, а на тяхно място да се разшири показването на дроида BB8.
Случват се и проблеми на снимачната площадка: на 17 октомври 2013 г. в Хонконг, докато снима "Трансформърс: Ера на изтребление", Майкъл Бей едва не е пребит от разярените си партньори, искащи неустойки...
Засега кинодейците полека-лека учат китайски език и се местят там. Финландецът Рени Харлин например ("Умирай трудно 2") тези дни обяви, че създава кинокомпания в Пекин. Тя ще се нарича така, както и американската му компания ("Midnight Sun Pictures") и ще се занимава с производството на китайски филми или копродукции. Наскоро режисьорът завърши снимките на екшъна "Skiptrace" с Джеки Чан и Джони Ноксвил и твърди, че се е влюбил в Китай, докато е работил по лентата. През последните две години Харлин живее в Пекин. "Мога да привнеса холивудски съставки в местното производство - например 3-актовата сценарна структура, или по-лесно възприемане на китайското фентъзи зад граница", счита той.
Братята Русо ("Първият отмъстител: Войната на героите") също направиха компания в Китай - и тази тенденция се разраства. В близката една година и Disney възнамерява да отпочне производство на филми в Китай, като засега се присъединиха като продуценти към китайския римейк на комедията "Предложението" (в който през 2009 г. участваха Сандра Бълок и Райън Рейнолдс).
Правата за интернет-показ в Китай на "Warcraft: Началото" бяха продадени за рекордната сума от $18 млн. Ексклузивните права бяха придобити от стрийминг платформата PPTV (на PPLive Inc.), като тя може да ги препродава и на други компании. Досега за най-популярните холивудски филми не даваха повече от $9 млн.