Къде е раят е в “Небеса”?

Къде е раят е в “Небеса”?На Кшищов Кешловски дължим, наред с прочутия Декалог, чудесната трилогия “Синьо”, “Бяло”, “Червено”. Ето че след смъртта му някои от неговите идеи продължават да намират своя екранен живот чрез осъщeствяването на сценарии като този на “Небеса”.

Торино. Примерна учителка по английски поставя бомба в офиса на бизнесмен, който е дилър на наркотици и е отговорен за смъртта на съпруга й и на някои от нейните ученици. По погрешка бомбата убива четирима невинни. Полицията е убедена, че жената действа от името на терористична организация и се опитва да й изтръгне признание. По време на разпитите млад полицай, лудо се влюбва от пръв поглед в нея и решава да й помогне да избяга.
Да повериш сценарий на Кешловски на Том Тиквер, чието кино се движи по криволиците на случайностите и съвпаденията, е било добра идея. Още повече, че този избор уважава желанието на полския кинематографист творбата му да бъде реализирана от млад европейски режисьор. Германецът Тиквер, много на мода след международния успех на “Бягай, Лола!” е приложил в “Небеса” цялата младежка свежест на своите мании за лудата любов и оригиналното обединяване на двойката в идеалното андрогинно създание, за което говори Платон в “Пирът”. Филмът е почти осезаемо “лек” и “прозрачен”, изпълнен до край с безвремието на любовта, където динамиката на днешния забързан ден изглежда на светлинни години. Отвъд обичайната лирична усложненост на историите от филмите на Кешловски, “Небеса” ни потапя в една морална дилема, която неусетно се превръща в екзистенциална. От въпроса виновна ли е учителката, преминаваме към присъдата да живееш с вината си или… И ако не разбираме много добре защо историята се случва в Италия, то със сигурност можем да оценим избора на Кейт Бланшет и Джовани Рибизи за главните роли. С необичайния ореол на бледа, почти неземна красота, техните обречени любовници са ефирните герои на един необикновено чувствителен, въздушен филм.
Copyright © 2024 Dir.bg.