
Юнивърсъл използва формата платен VOD, за да разпространи "Тролчета: Турнето" на 10 април, вместо да чака отварянето на кината - което едва ли ще се случи преди средата на лятото. Преди три дни бе отчетено, че анимацията е събрала 100 милиона долара за първите три седмици в Северна Америка, което може да направи филма печеливш. "Резултатите надминаха нашите очаквания и показаха виталността на PVOD", каза Шел за Wall Street Journal. "Когато кината отворят, ние ще пускаме филмите и в двата формата".
Тролчетата се продаваха под формата на наем за 48 часа срещу $19.99. Преди пандемията, студиото изакваше 90 дни след прожекциите в кината, за да пусне филм по дигитален начин.
Председателят и главен изпълнителен директор на AMC Theatres Адам Ерън атакува намека за счупване на театралния прозорец в свое гневно писмо до Дона Лангли, председателка на "Universal Filmed Entertainment Group", в което настоява, че промяната в премиерната политика е неприемлива. "За нас това е разочароващо, а коментарите на Джеф по едностранните действия и намерения на Юнивърсал ни оставят без избор. Затова, в сила незабавно, AMC повече няма да прожектира никакъв филм на Universal в никой от нашите салони в САЩ, Европа и Близкия Изток". Ерън добавя, че тази политика ще се разпространи и спрямо всеки друг производител на филми, който едностранно прекратява практиката на театрален прозорец без да проведе преговори, така че да се постига взаимноизгодно партньорство между дистрибутор и екзибитор. "Засега Юнивърсал е единственото студио, което си позволява да размишлява върху промяна на статуквото", уточнява Ерън.
Решението на AMC ще засегне филми като "Бързи и яростни 9" (април 2021 г.), "Миньоните 2" (юли 2021 г.), "Ела, изпей! 2" (декември 2021 г.) и третия филм "Джурасик свят" - "Джурасик свят: Господство", планиран за юни 2021 г.
Говорител на Universal Pictures отговори в опит да защити позицията на студиото си: "Целта с пускането на тролчетата бе да доставим развлечение на хората, заседнали в домовете си. От ентусиазирания отговор на зрителите съдим, че сме взели правилно решение. Другата възможност бе да не пуснем филма въобще, което не само щеше да засегне потребителите, но и нашите партньори и служители". Говорителят изрази разочарование от решението на AMC и от изявления на Националната асоциация на собствениците на кина NATO.
"Изцяло вярваме в изживяването в киносалон и не сме твърдели обратното", казват още от Universal. "Гледайки напред, ще пускаме филми директно до кината заедно с PVOD, когато има смисъл от такова разпространение. Надяваме се на допълнителни разговори с партньорите ни - екзибитори, но в момента сме разочаровани от това очевидно координирано действие на AMC и NATO срещу нашата позиция".
Коментарите на Шел се появиха в деня, след като Universal се отказа от кинопоказ на "Изкуството да бъдеш възрастен" и предпочете VOD от 12 юни т.г., седмица преди очакваната премиера в кината.
Конкурентните студиа също експериментират напоследък с PVOD, като Warner Bros. - "Скуби-Ду!" тръгва под дигитален наем идния месец, Disney - "Тайната на Артемис Фоул" излиза през Disney+ през юни, Paramount - "Lovebirds" бе предаден на Netflix, STX - "Моят шпионин" замина за Amazon Prime и т.н.
Президентът и главен изпълнителен директор на NATO Джон Фитиън подчерта в изявление, че Universal неоснователно използва необичайни обстоятелства в безпрецедентна среда като трамплин, за да прескача и в бъдеще истинските кинопремиери.