Пол Верховен – Понякога брутален, но винаги честен

19.07.2004 г.
Пол Верховен – Понякога брутален, но винаги честен“Доста хора живеят със странната идея, че филмите могат да подтикват към насилие. Но моето съвсем честно мнение е, че филмите единствено отразяват насилието във обществото.”


Режисьорът Пол Верховен е сред най-провокативните, дръзки, предизвикателни и протоворечиви в съвременното развлекателно кино днес. От автор на четирите финансово най-успешни  филми в историята на холандското кино, той се превърна в един от най-уважаваните, влиятелни кинодейци в Холивуд.

Широко популярното му творчество варира от филми като “Първичен инстинкт” с Майкъл Дъглас и Шарън Стоун до “Зов за завръщане” с Арнолд Шварценегер и отново Шарън Стоун. Колкото и разнообразна да изглежда филмографията му, всеки от филмите му свети с безкомпромисна визия, очарова с морални дилеми и страст към киното. Той си създаде репутацията на режисьор, чието необуздано творчество е честно и понякога брутално с откровеното си изобразяване на сексуалността и насилието.

Верховен е роден в Амстердам, Холандия, и ранното му детство преминава през мрачните години на Втората световна война. Започва да се интересува от кино по време на шестте години в Университета в Лайден, където става доктор на математическите и физически науки през 1964 г. и прави първите си късометражни филми.

Служи в Кралския военен флот като кино-документалист. Най-важният момент за него по това време е решението да му бъде възложено създаването на филм, който да се отбележи тристагодишнината на холандския военен флот. Резултатът се нарича The Marine Corps (Het Korps Mariniers), a удивителен 23-минутен документален филм, удостоен с Сребърно слънце на фестивала на военните филми във Франция.

Отново в цивилния живот, Верховен избира окончателно да живее около камерите и започва работа в холандската телевизия. 12-те епизода на феноменалния приключенския сериал “Флорис” (с Рутгер Хауер в ролята на холанския срнедновековен Айвън Хоу) правят името на Пол Верховен много популярно.

Режисьорът се прехвърля в игралното кино с “Business Is Business”. През 1971 комедиятна става четвъртият най-гледан филм в историята на холандското кино. През 1973 следват “Turkish Delight” и “Soldier Of Orange”, всеобщо признат като един от най-добрите холандски филми създавани някога.

След “Gone, Gone” за телевизията, Верховен отново е в заглавията на вестниците и списанията и пак оглавява класациите с филма, “Spetters” през 1980. Следват “The Fourth Man” и “Flesh + Blood”, първият му, финансиран с американски пари филм .

Така стигаме до първия му голям, международен хит – “Робокоп” (1984 г.), научнофантастичната сага за полицейски служител, превърнат след смъртта си в разрушителна машина – изкусен, ярък, леко насмешлив филм за възкресението, завладял публиката по цял свят. Филмът е и шампион в боксофисите през лятото на 1987. След “Робокоп” идва още един блокбъстър - “Зов за завръщане”. Той пък е хита на летния сезон през 1990 година. С участието на Арнолд Шварценегер и Шарън Стоун, тази приказка за вмешателство в съзнанието през 21-ви век получава две номинации за Оскар и печели наградата на Академията за зашеметяващите си специални ефекти.

Сравнително все още новият в Холивуд чужденец прави следващия си удар – “Първичен инстинкт”, хит №1 през 1992 година. С участието на Майкъл Дъглас и Шарън Стоун, тази силно драматична, предизвикателна история е безспорно филмът, за който се говори най-много през цялата година.

През 1995 противоречивия режисьор показва тъмната страна на Лас Вегас в “Showgirls”, филм, повдигащ лъскавата завеса и показващ действителното, плашещо лице на този град. Преди “Човек без сянка” (по мотиви от “Невидимия” на Хърбърт Уелс, с Кевин Бейкън в главната роля), Верховен се завръща към научно-фантастичния жанр със суровото и въодушевяващо забавление “Звездни рейнджъри”.

Със смесените си послания творчеството на Пол Верховен отразява сложното начало на 21-ви век, с размитите граници между мечти и реалност, и без готови отговори.

Нет Фокус
Copyright © 2024 Dir.bg.