Фантазиите на „отмъщението”

Фантазиите на „отмъщението”Магьосниците по специални ефекти от ILM създават безпрецедентен брой сцени с визуални ефекти за „Отмъщението на Ситите”

В по-голяма степен от предишните епизоди от сагата „Междузвездни войни”, „Отмъщението на Ситите” ни представя светове и местности, които не могат да бъдат открити чрез обикаляне на земното кълбо в търсене на подходящи места за снимки. За да създадат реално чуждоземно усещане, сценаристът-режисьор Джордж Лукас и продуцентът Рик Макалъм още веднъж се обръщат към магьосниците от “Industrial Light & Magic” – най-добрата компания по спец-ефекти в развлекателната индустрия, основана за да създаде ефектите за „Нова надежда”.

В „Отмъщението на Ситите” има повече от 2200 кадри с визуални ефекти, което надминава рекордите на предишните филми от поредицата „Междузвездни войни”, а другите спектакли с ефекти като трилогията „Властелинът на пръстените” бледнеят пред това постижение. „Има кадри с 50-60 различни елемента, за повечето от които зрителите изобщо няма да разберат, че са ефекти”, казва продуцентът Макалъм. Много от тези „невидими” ефекти са изключително важни за създаването на осемте планети във филма – най-големия брой в епизод от „Междузвездни войни”.

Лукас е натоварил двама от отговорниците по специални ефекти от ILM – Джон Нол и Роджър Гайет – да си поделят огромното количество ефекти, като всеки от тях поема главната отговорност за определени екшън-сцени и видове ефекти, които се появяват във филма. Роб Коулман се завръща като режисьор на компютърната анимация, повтаряйки номинираната си за „Оскар” роля от „Невидима заплаха” и „Клонираните атакуват”.

Сред спиращите дъха сцени, осъществени под ръководството на Нол – който има повече от 10 години опит в работа над визуални ефекти за епизодите на „Междузвездни войни” и работи в тясно сътрудничество с Лукас по време на цялата предварителна подготовка и снимачния период на основния екип – е епичната начална битка в „Отмъщението на Ситите”.

Високо над града-планета Корусант последните дни от Войните на клонираните се разиграват на широкомащабен фон, докато Оби-Уан и Анакин предприемат дързък опит за спасяването на канцлера Палпатин, взет за заложник от силите на Сепаратистите.

Сцената е уникална сред редицата битки, изобразени в епизодите на „Междузвездни войни”, защото не се развива в открития космос, а в горните слоеве от атмосферата на Корусант. „Поставянето й там ни даде възможността да създадем димни следи, огньове и други пиротехнически ефекти, които не биха могли да съществуват във вакуума на открития космос”, казва Нол.

Роджър Гайет ръководи създаването на вулканичната планета Мустафар, където Оби-Уан и Анакин провеждат своя епичен двубой. Гайет знаел, че е изключително важно да направи опасната околна среда реалистична, докато Оби-Уан и Анакин водят ожесточена битка сред потоци разтопена лава и експлодираща магма.

„Искахме да вдъхнем атмосфера на опасност в света около тях, докато се дуелират”, казва Гайет. „Това е класическа борба между двама много силни противници. Заобикалящата ги среда подсилва застрашителната същност на битката. Исках да я направя колкото се може по-рискована и враждебна и, разбира се, да изглежда нажежена като в ада. Това е нещо като Ниагарския водопад в света на лавата.”

Създадените с помощта на компютър елементи на планетата Мустафар са съчетани с истински кадри на изригващия вулкан Етна, както и с дигитални фонови рисунки и изкусни миниатюри, чието създаване ръководи отговорникът по практически модели на ILM Брайън Джернанд.

Някои от неговите „миниатюри” са високи близо 10 метра и добавят плътност и реализъм към околната среда. Джернанд и екипът му създават светещата „лава” с помощта на метилсел – сгъстяващо вещество, най-често използвано за направа на млечни шейкове. Те изливат хиляди литри лава по изработената в най-малки подробности миниатюра, създавайки широка 1,20 м река, течаща през средата на огромния макет.

В „Отмъщението на Ситите” ще видим първото посещение на родната планета на уукитата, Кашийк – покрит със зеленина свят, където растат огромни гори. Джон Нол създава няколко общи плана на планетата, а Гайет ръководи създаването на мащабна и свирепа бойна сцена, в която стотици уукита безстрашно влизат в бой със силите на Сепаратистите. Джернанд и неговите майстори на макети изграждат подробна миниатюра на „дърво-герой”, а специалистите от ILM прибавят компютърни елементи, за да създадат привидно жива гора на планетата Кашийк.

За планетата-тресавище Утапау, която досега не сме виждали, Нол ръководи създаването на напрегнато преследване и сцена с ръкопашен бой между Оби-Уан и предводителя на дроидите генерал Грийвъс, а екипът на Джернанд създават модели на огромно тресавище и град на планетата Утапау.

Другите светове в „Отмъщението на Ситите” включват Фелуша, странна планета, изпълнена с гигантски екзотични плесени и друга растителност; Алдераан – идиличният свят, дом на сенатора Бейл Органа и бъдещата принцеса Лея; родното място на Падме – Набу и пустинния Татуин, който синът на Анакин, Люк, ще нарече свой дом.

ILM допринася и за създаването на сцена, която кинозрителите очакват да видят от десетилетия: моментът, в който Анакин се преобразява в носещия черен шлем Дарт Вейдър. Роджър Гайет придава на сцената стилен вид с осветление, наподобяващо “film noir” и силни прожектори. „Околната среда прилича наполовина на операционна зала, наполовина на килия за мъчения”, казва той. „Дори и така, сцената е неочаквано въздействаща.”

Мнозина от най-запомнящите се персонажи в „Отмъщението на Ситите” са създадени изцяло от специалистите в ILM. Режисьорът на компютърната анимация Роб Коулман ръководи създаването на 90 минути анимация, повече от всеки друг предишен епизод от поредицата.

Коулман сочи компютърно създаденият учител-джедай Йода като може би най-значимото постижение на анимационния отдел. „За „Клонираните атакуват” създадохме дигитален Йода, но на времето това бе нещо съвсем ново за нас”, казва Коулман. „За сегашния филм Йода се превърна в пълнокръвен поддържащ актьор, с повече екранно време и диалог. Беше много забавно да изследваме следващото ниво на актьорската професия с него.”

Коулман отбелязва, че екипът му е отбелязал важен физически напредък в героя. „Този път кожата на Йода изглежда много по-реалистично”, пояснява той. „А и създаването на облеклото му е много по-изпипано.”

Докато „Клонираните атакуват” ни даде за първи път възможност да видим впечатляващите умения на Йода с лазерния меч, „Отмъщението на Ситите” вдига залозите и екшън-сцените за учителя-джедай. В залата на Сената Йода се сблъсква с още по-страховит противник в епична битка, която решава съдбата на Републиката – и бъдещето на самия Йода.Между изцяло новите персонажи, създадени в ILM, е злодеят генерал Грийвъс – страховита комбинация между извънземен и дроид, който командва наглед неизброимата армия от дроиди.

„Джордж Лукас искаше визуално интересен противник на героите, представящ технологията, която накрая ще погълне Анакин”, казва Коулман. „Това е по-ранна версия на технологията, използвана за да спаси Вейдър, но в случая с Грийвъс тя не действа твърде добре, тъй че колкото и опасен да е, той е и малко болнав. Грийвъс е дебнещ, жалък злодей с пронизваща кашлица и ни беше много забавно да работим върху него, защото обожаваме създаването на злодеи!”
Copyright © 2024 Dir.bg.