
Харизматичният Хийт има много филми зад гърба си. Един от първите му бе “10 неща, които мразя у теб“ и моментално разпечата лика му по множество плакати за радост на всички тийнейджърки. Но сладникавото не се оказа по вкуса му и с всяка следваща роля Леджър порастваше - ставаше все по-сериозен. Преди почти година той бе намерен мъртъв, а излезлият няколко месеца след това филм за Батман “Черният рицар“ бе мрачната му и неочаквана лебедова песен.
Там той изигра изумителен жокер. “Сделката на доктор Парнасъс“ е последният филм с негово участие - филм-сън, нещо като красив кошмар, роден в главата на шантав мечтател. Този мечтател е Тери Гилиъм, който е един от най-интересните, оригинални, брутални и смели съвременни режисьори.
Филмите му са различни по сюжет и стил и съм сигурна, че няма човек, който да не е харесал поне един от тези: “Монти Пайтън и Свещеният Граал“ (1975), “Смисълът на живота според Монти Пайтън“ (1983), “Бразилия“ (1985), “Приключенията на барон Мюнхаузен“ (1988), “Дванайсет маймуни“ (1999), “Страх и омраза в Лас Вегас“ (1998), “Братя Грим“ (2005), “Земя на приливите“ (2005). Новата му рожба е може би най-изстраданата, макар че Гилиъм по принцип се слави с лошия си късмет, докато снима филмите си.
При “Сделката на доктор Парнасъс“ няма изключение и смъртта на Хийт Леджър налага коренни промени в сценария на филма, които се правят в движение.
Решението, което режисьорът взима, се оказва гениално - Леджър ще бъде доигран от трима души: Джони Деп, Джуд Лоу и Колин Фарел. А подобна смяна на ролите трябва да се види! Сюжетът може да се разкаже така: малка пътуваща трупа се опитва да преживява с необикновения си атракцион. Историята може да се разкаже и по друг начин: безсмъртният Доктор Парнасъс има неразчистени сметки с Дявола и за да постигне успех, ще са му нужни неподозиращи нищо жертви.
Трети вариант също е възможен: Тони е намерен обесен на мост, оживява и тръгва да помага на спасителите си - оръфани псевдотеатрали, които си играят със скритите мечти на хората. Всъщност “Сделката на доктор Парнасъс“ не може да се разкаже, а и не трябва. Трябва да се види и си струва.
СЕГА