Приятелите на киномания бяха загрижени за смисъла на нейното провеждане и за бъдещето й, особено след като София филм фест се превърна в авторитетен международен кинофестивал. Но и на нас не може да се угоди. До миналата година се оплаквахме, че киноманията не е нищо друго, освен предпремиерен показ. Това явно амбицира организаторите на 18-то й издание, че сме на път пак да се оплакваме. И не толкова, че почти всички заглавия са временен внос /не само тези по линия на НДК, доставени чрез чужди посолства и културни институти, но дори и повечето филми, предложени от мастодонтите “Александра” и “Съни”/, а по-скоро от някои досадни съвпадения. Дали да предпочетем “Еди” или вървящия по същото време “Олигарх”. Или друга дилема ”Бързо! Бързо!” или “Другите”. И т.н., и т.н. Слава богу, че тези съвпадения тази година бяха по-малко. И така: 56 филма, от които 50 игрални, два пълнометражни документални и четири анимационни. Държавите – 17, сред които и вече не съществуващите СССР и ФРГ. Тази година нямаше гости от чужбина, с три изключения филмографиите в каталога бяха на български и той не се изчерпа като друг път рано, рано. Познатите филми бяха 15. Спорно е дали ретроспективите на “МОСФИЛМ” и на Фасбиндер трябва да са точно в рамките на Киномания, но от друга страна благодарение на гледаните филми се отваряше възможност който може да види повече неща. Не пристигнаха “Всичко или нищо” на Майк Лий и анимацията “Защо е високо небето?”. Докато колегите имат най-широк достъп до “София филм фест”, тук вече трета година нещата не стоят така. Това се отразява и на анкетата. Миналата година с голям зор ангажирах 13 критици, срещу 36 за София филм фест … Сега ми беше дори по-трудно и просто не мога да повярвам, че се отзоваха цели 15 души. Трябва да кажа, че се получи доста прилична Киномания. Без да има върховете като “Говори с нея” напролет равнището беше високо. Посочиха се 24 филма, т.е. почти половината. Всички колеги класираха своите 5 филма. Божидар Манов посочи три като на 4-то и 5-то място му бяха “Под едно небе” и “Чия е тази песен?” – вече класирани през март и затова отпаднаха, тъй като по регламент в класацията участват само филми показани за пръв път, пък дори да са от преди 50 години, както при Ясуджиро Одзу. По точковата система /5 т. за първия и т.н./ се получава следната картина. Първи е “Вкусът на другите” . В случая не става въпрос за моя вкус, а за този на другите!. Второто място си поделят 4 филма “Чикаго”, “Токийска история”, “В Америка” и “Еди” . Откакто правя анкетата, такова нещо се случва за пръв път. Трети е “Герой”. Следват: “Другите”, “Бързо! Бързо!”, “Тази любов”, “Цветето на равноденствието” и “Седем песни от тундрата”, “Реката на тайните” и “Олигарх”, “Ах, пролет!” и т.н. Много добре съзнавам, че всичко е субективно, особено при подобна равностойност. Все пак съм убеден, че ако участваха повече хора, резултатите щяха да са други, и ако анкетираните бяха гледали полския шедьовър “Еди”, сигурно той щеше да е убедителния победител, както Алмодовар на София филм фест. Но често пъти точно така се получава в подобна анкета и по кинофестивалите. Ето и самата анкета по азбучен ред: Александър Александров: 1. “Токийска история”; 2. “В Америка”; 3. “Цветето на равноденствието”; 4. “Олигарх”; 5. “Тази любов”. Александър Грозев: 1. “Другите”; 2. “Чикаго”; 3. “Вкусът на другите”; 4. “Тринайсет”; 5. “Бързо! Бързо!”. Александър Донев: 1. “В Америка”; 2. “Другите”; 3. “Вкусът на другите”; 4. “Герой”; 5. “Чикаго”. Божидар Манов: 1. “Еди”; 2. “Чикаго”; 3. “Герой”. Галина Николаева: 1. “Еди”; 2. “Непознатата”; 3. “Северните райони”; 4. “Календарни момичета”; 5. “Олигарх”. Геновева Димитрова: 1. “Токийска история”; 2. “Бързо! Бързо!”; 3. “24 часа парти”; 4. “Ах, пролет!”; 5. “Календарни момичета”. Георги Ангелов: 1. “Еди”; 2. “В Америка”; 3. “Седем песни от тундрата”; 4. “Ах,пролет!”; 5. “Искам само да ме обичате”. Гергана Фъркова: 1. “Герой”; 2. “Вкусът на другите”; 3. “В Америка”; 4. “Нож в раната”; 5. “Бързо! Бързо!”. Григор Чернев: 1. “Вкусът на другите”; 2. “Олигарх”; 3. “Тази любов”; 4. “Другите”; 5. “Ах, пролет!”. Екатерина Лимончева: 1. “Другите”; 2. “В Америка”; 3. “Вкусът на другите”; 4. “Бързо! Бързо!”; 5. “Нож в раната”. Иван Иванов: 1. “Токийска история”; 2. “Чикаго”; 3. “Тази любов”; 4. “Да убиеш крал”; 5. “Добро утро”. Ирина Иванова: 1. “Чикаго”; 2. “Цветето на равноденствието”; 3. “Добро утро”; 4. “Тази любов”; 5. “Да убиеш крал”. Красимир Кастелов: 1. “Еди”; 2. “Реката на тайните”; 3. “Герой”; 4. “Чикаго”; 5. “Токийска история”. Пенка Монова: 1. “Седем песни от трундрата”; 2. “Токийска история”; 3. “Последният подарък”; 4. “Бързо! Бързо!”; 5. “Цветето на равноденствието”. Петя Александрова: 1. “Вкусът на другите”; 2. “Герой”; 3. “Реката на тайните”; 4. “Да убиеш крал”; 5. “Ах, пролет!”. Със съдействието на списание “Кино”