Сам Мендес - новият завоевател на Холивуд
Когато през 1999 г. филмът "Американски прелести" спечели 5 награди "Оскар" никой още не познаваше неговия британски режисьор от еврейски произход Сам Мендес. Разбира се, той вече си бе спечелил любовта на театралната публика в Лондон, но на небосклона на филмовата индустрия изгря внезапно и с името му най-вероятно ще бъдат свързани още много прекрасни филми в бъдеще.
Самюел Александър Мендес е роден на 1 август 1965 в Ридинг, Англия. Баща му Джеймс Питър Мендес бил университетски преподавател, а майка му Валъри Хелън Мендес, автор на книги за деца. Те се развеждат, когато синът им е едва 5-годишен.
Следва в Кембриджския университет, след което работи в "Chichester Festival Theatre". Спечелва награда на критиката за дебют за режисьорската си работа над постановката на "The Cherry Orchard" с Джуди Денч в главната роля. През 1992 г. става художествен директор на открития наново лондонски театър "Донмар Уеърхауз" (Donmar Warehouse), където поставя с голям успех "Стъклена менажерия" и "Кабаре". Именно с постановката на прочутия мюзикъл си спечелва световна слава като театрлен режисьор. Работата му е отличена с 4 награди "Тони" (театралните "Оскар"-и).
През 1999 режисира Никол Кидман в "Синята стая", след което получава възможността да дебютира в киното с "Американски прелести" с Кевин Спейси в главната роля. Фурорът, който предизвиква този филм е невероятен. Спечелва 5 статуетки "Оскар", включително в разделите за най-добър филм и най-добра режисура.
Независимо от изключителния си успех в Америка, Сам Мендес не се отказва от Лондон и от театъра, а продължава да поставя чудесни спектакли, посрещани с възторг и от ценителите, и от обикновената публика.
Във Великобритания го удостояват с три награди на името на Лорънс Оливие - за постижения в театралната кариера, възраждане на традициите и режисьорско майсторство.
По време на прякото телевизионно предаване на церемонията Мендес открито признава, че би искал да благодари на приятелката си Кейт Уинслет, защото не би могъл да разкаже така добре за любовта в пиесите "Дванадесета нощ" и "Вуйчо Ваньо", ако самият той не е бил влюбен в тази прекрасна жена. Оженва се за звездата от "Титаник" на 24 май 2003 г.и сега двамата очакват първото си дете.
Личният му хонорар за "Американски прелести" възлиза едва на $ 120 000, а за втория филм в Холивуд "Път към отмъщение" (2002) му плащат $ 1 200 000. Тази ганстерска драма с участието на Том Ханкс и Пол Нюман е сполучлива екранизация на романа на Макс Колин "Път на проклятието". Суперлативите, на които не се скъпеше критиката след "Американски прелести" не бяха толкова много, но филмът бе посрещнат като цяло добре. Заговори се за перфектно изградени образи и усещане за истинската атмосфера на ужасното време на Великата Депресия в САЩ през 30-те години.
Сам Мендес си остава англичанин до "мозъка на костите си" и не се поддава на изкушението (засега!) да се премести да живее в Лос Анджелис. В театъра вече над 10 години той твори красота, въпреки съблазните на Холивуд да зареже сцената и да му принадлежи изцяло. За хората, гледали спектаклите на Мендес през цялото това време, е повече от очевидно, че обвивката от сарказъм около думата "прелести" в заглавието и съдържанието на неговия кинопробив има един източник: болка по изгубената красота. Не само умение да вижда къде тя е накърнена и чрез пародията да показва на зрителите тези деформации. Той владее много по-трудното: да вижда и да създава чиста проба красота. Демонстрира го за пореден път със спектакъла си "Дванайсета нощ", с който приключи 10-годишното си "управление" на театър "Донмар Уеърхауз".
Нет Фокус