Биография

Уорън Бийти, един от най-очарователните актьори в историята на Холивуд, се ражда в Ричмънд, Виджиния, на 30 март 1937. Майка му Катлин е била учителка по актьорско майсторство, но се отказва от работата си, за да се грижи за семейството. Тя никога не е имала съмнения, че малкият Уорън и неговата сестра Шърли Маклейн един ден ще бъдат прочути актьори – и ги подтиква към тази цел още от съвсем малки. Уорън Бийти започва с участия в любителски спектакли още като дете. Вдъхновен от примера на по-голямата си сестра, която бързо набира популярност, само след година зарязва колежа и се записва на уроци по актьорско майсторство при легендарната Стела Адлер. Участва в театрални спектакли и в телевизията, а през 1961 дебютира в киното с филма „Splendour in The Grass”. Критиците отказват да приемат амбициозния Бийти сериозно и той се заема да преобърне мнението им с криминалната арт драма „Mickey One” (1965), режисирана от Артър Пен, която получава добри отзиви, но не успява да намери зрителите си. Следващият му филм е леката комедия „Promise Her Anything” (1965), заедно с очарователната Лесли Карон; привлекателният Бийти, на който вече започва да му се носи славата на неустоим съблазнител, има връзка с нея, която е изтъкната и като основната причина за последвалия й развод. Бийти отново работи с Пен в следващия си филм, който ще го превърне в истинска холивудска звезда. Това е класиката „Бони и Клайд” (1967), в който Бийти и партньорката му Фей Дънауей играят Клайд Бароу и Бони Паркър – двойка откачени банкови обирджии. Бийти е и продуцент на филма. След няколкогодишна пауза Бийти са завръща през 1970 с „The Only Game In Town”, който се оказва пълен провал. През следващия период в кариерата си, продължил повече от десет години, Бийти играе, продуцира и понякога режисира някои от най-значимите филми в Холивуд – едни от тях като „McCabe & Mrs. Miller” (1971) хвърлят критиците във възторг, други повдигат важни социални въпроси, трети, като „Шампоан” (1975), имат сериозно влияние в популярната култура, а четвърти, като „Heaven Can Wait” (1978), днес са признати за холивудски класики. Най-амбициозният му проект от този период е филмът за преживяното от американския радикален журналист Джон Рийд в болшевишка Русия - „Червените” (1981), с който Бийти, вече номиниран неколкократно за „Оскар”, печели златната статуетка за най-добър режисьор. Бийти изиграва съществена роля в холивудския „ренесанс” през 70-те, когато всяка година се правят по няколко значими и същевременно успешни филми. Забележителната кариера на Бийти спира през 80-те. Той отсъства от екрана през по-голямата част от десетилетието, а когато най-сетне прави следващия си филм след „Червените” - много амбициозният и легендарно провалил се „Ishtar” (1987), той се оказва една от най-големите филмови катастрофи на десетилетието. Следващият филм на Бийти е „Dick Tracy” (1990) - забавен и успешен в боксофиса, но сразен от критиката. Идва „Бъгси” (1991), разказ за живота на гангстера Бъгси Сийгъл, пръв прозрял бъдещето на Лас Вегас. Този филм също не постига очаквания успех сред публиката. Бийти се омъжва за парньорката си от „Бъгси”, Анет Бенинг, и заедно с нея продуцира и играе в още един впечатляващ провал - „Love Affair” (1994). Бийти повтаря най-ниската точка в кариерата си от времето на „Ishtar” с разточително скъпата комедия от 2001 „Town&Country”, която също се оказва пълна катастрофа и на зрителския, и на критическия фронт. За щастие, насред всички провали, креативността на Бийти проблясва още веднъж ярко през 1998 със „Сенаторът” - вдъхновена политическа сатира и скандално забавен филм, наречен от CNN “Брилянтен и изключително смешен - един от най-добрите филми на 90-те години!”. "Сенаторът" е отлично напомняне, че Бийти е все още способен да прави забележителни, забавни и успешни филми. През 1998 година бе почетен със „Златен лъв" за цялостната си кариера на международния кинофестивал във Венеция. Бийти е почти толкова известен с любовния си живот, колкото и с филмите си – името му е свързвано с цяла галакгика красиви зведи, като тук ще изредим малка част от този забележителен списък: Джоан Колинс, Лесли Карон, Мадона, Джули Кристи, Лив Улман, Бриджит Бардо, Карли Саймън, Ел Макферсън, Даян Кийтън, Голди Хоун, Кандис Берген, Шер, Брит Екланд… Но на прочутия с отношението си в стил „използвай и хвърляй” и вече застаряващ Бийти му се наложи сам да изпита на гърба си какво е да те изоставят, когато супермоделът Стефани Сеймур най-безцеремонно го заряза заради рокзвездата Аксел Роуз от Guns 'n Roses. Вероятно потресен от случилото се, скоро след това Бийти се укроти и се задоми с Анет Бенинг. Двамата вече си имат четири деца. Нет Фокус

Филмография