Мариса Томей
Marisa Tomei
Биография
Мариса Томей се появява на бял свят в Бруклин, скоро след нея се ражда и брат й Адам и семейство Томей се премества в по-широка квартира в Манхатън. Майката на Мариса е учителка по английски, а баща й – адвокат. И двамата са много заети с професиите си и често оставят децата на грижите на баба им Рита. Един от хубавите резултати на тази връзка е, че Мариса много се сближава с баба си – жената, която в крайна сметка щ е я насочи към актьорската кариера.
Като дете, Мариса си мечтае да стане археолог, но тези амбиции бързо са разсеяни при първото й посещение в театър – по-конкретно бродуейската продукция на „A Chorus Line”. 12-годишната по онова време Мариса, зашеметена, взима решение и тя да стане актриса, като новият й стремеж се оказва много по-траен от предишния. Мариса започва да се включва редовно в училищните театрални постановки, а в последните класове на гимназията търси и странични участия, явява се на кастинги, и през летните ваканции играе в учебния театър „Golden Bridge Colony” в северната част на щата. Страстта на Мариса към сцената е неудържима и през 1982-ра - годината, в която завършва гимназия - тя вече участва в няколко оф-бродуейски продукции.
На 18 Мариса напуска Ню Йорк и става студентка в Бостънския университет. Изкарва една година, но учението не успява да задържи вниманието й и тя взима решение да се отдаде изцяло на актьорската си кариера. Въпреки че родителите й настояват да се върне в Бостън и да довърши образованието си, бабата на Мариса твърдо застава зад внучката си и дори й намира агент. Скоро Мариса получава първата си телевизионна роля, като малка прелъстителка в сапунката „Докато свят светува”. Тази й първа работа продължава година и половина и маркира края на академичния й живот и началото на професионалния. Мариса съвместява участието си в сериала с игра в още една телевизионна поредица - „One Life to Live” и това проправя пътя й към дебют в киното през 1984 с малка роля в „The Flamingo Kid”.
Мариса продължава да се изявява и на театралната сцена и през 1985 се влючва в постановката на „The Toxic Avenger”, преди отново да се завърне на малкия екран през 1987 като съседката на Лиза Бонет в ТВ сериала, „A Different World”. Своеобразното продължение на шоуто на Бил Козби печели много зрители, Мариса е забелязана и получава предложение за главна рола в своя трети филм - „Братовчед ми, Вини” през 1992. Комедията става хит, а изпълнението на Мариса като предизвикателната и остроумна приятелка на Джо Пеши е приета толкова добре, че получава Оскар за най-добра актриса в поддържаща роля.
Спечелването на Оскара се оказва драматична повратна точка в кариерата на Мариса, но не в традиционния смисъл. Малцина в шоубизнеса са очаквали, че сравнително неопитната актриса ще вземе наградата, а тя не съумява да се възползва от преимуществата, на които се радват повечето носители на Оскар. Появява се и злобен слух, че обявяващия победителката в нейната категория Джак Паланс е объркал плика и по погрешка е обявиил нейното име, вместо това на Ванеса Редгрейв за играта й в „Имението Хауърдс Енд”. А след конфузията вече нямало как да се поправи. Въпреки че този слух не почива на никакви факти, той оказва лошо влияние на кариерата на младата актриса и я изпраща в криза, която според мнозина е на път да я изхвърли завинаги от развлекателната индустрия.
Но Мариса не изчезва, нито спира да работи. Все пак, не успява да направи успешен филм като „Братовчед ми Вини”. А участието й в такива обречени проекти като „Чаплин” през 1992, „Лудо сърце” и „Вестникът” през 1994 и „Четири стаи” през 1995, се провалят и не успяват да съживят кариерата й (въпреки че получава кинонаградата на MTV за най-добра екранна целувка с Крисчън Слейтър в „Лудо сърце”). Мариса получава номинация за Наградата на гилдията на екранните актьори за най-добра актприса в поддържаща роля за играта си в „Unhook the Stars” през 1996 г., а през 1997 критиците оценяват високо участието й в „Добре дошли в Сараево”, но и двата филма не спечелват широката публика.
Цяло десетилетие общественият мит за „прокълнатия Оскар” продължава да оказва влиянието си върху кариерата на Мариса, (подобни проблеми са имали още Джина Дейвис и Мира Сорвино). Успехът идва през 2000 г. с „Под наблюдение” и изключително успешната романтична комедия „Какво искат жените” – и Мариса отново е в шоубизнеса. След „Happy Accidents” и „Някой като теб”, Мариса има главна роля в мрачната драма „In the Bedroom” през 2001. Играта й като самотна майка е посрещната с втора номинация за Оскар – това доказа, че първата не е била щастлива случайност - и непостоянната холивудска общност отново започна да харесва Мариса.
Сред последните филми, в които играе Мариса Томей, са „Психаротерапия” с Джак Никълсън и „Алфи” (2004 г.) с Джуд Лоу.
Нет Фокус