Джон Кюсак
John Cusack
Биография
Както повечето от образите, в които се превъплъщава, Джон Кюсак е необичаен герой. Далеч от звездоманията и обичайните холивудски типажи, живеещият в Чикаго актьор си изгради успешна кариера с образите на подтиснати хора и особняци – като през цялото време успява да стои встрани от прекаленото внимание на медиите.
С изключение на майката, Нанси (бивша учителка по математика), целият клан Кюсак е в шоубизнеса. Както брат си и сестрите си, Джон става член на чикагското театрално студио Пивън още като ученик. На 12, вече е участвал в няколко театрални постановки и телевизионни реклами. Дебютира в игралното кино на 17 в романтичната комедия „Клас” с участието на Роб Лоу и Андрю Маккарти през 1983-а. Младият Кюсак вероятно е оставил най-много спомени у зрителите с последната си роля на подрастващ - в романтичната комедия „Say Anything...” (1989).
Следващите няколко години преминават сравнително тихо, като актьорът е зает предимно с театрални проекти. Той режисира и продуцира няколко постановки за чикагската театрална трупа The New Criminals, която основава през 1988 (по модел на Actors' Gang на Тим Робинс в Лос Анджелис). На преден план е политическият и авангарден театър. Четири години по-късно, заедно със съучениците си от гимназията Стив Пинк и Д. В. ДеВинсентис, създават и филмов филиал под името New Crime Productions. Първият проект на New Crime е остроумно написаната черна комедия „Убиец под прицел” (1997), с която кариерата на Кюсак в киното се възражда. Освен съсценарист, Кюсак играе в главната роля – поуморен от професията си наемен убиец, който се опитва да възстанови връзката си с момичето (Мини Драйвър), с което е бил на абитуриентския си бал преди 10 години. И понеже (както отбелязва Оскар Уайлд) животът често имитира изкуството, между Кюсак и Драйвър започва романтична връзка.
Следват ролите на федерален агент (или по неговото описание: "първата роля на небиблейски екшън герой по сандали") в „Кон Еър” (1997) , в „Полунощ в градината на доброто и злото” (1997) на Клинт Истууд, където играе репортер, който се намесва в разследването на убийство.
Кюсак винаги е имал вкус към по-необичайното кино и затова не е никаква изненада участието му в истински оригиналния „Да бъдеш Джон Малкович” (1999). Дългокос, брадат и очилат, той е почти неузнаваем в ролята на подтиснат кукловод, който влиза и излиза от мозъка на актьора Джон Малкович. С това изпълнение си печели номинация за Най-добър актьор на Independent Spirit Awards. През 2000 г. отново се връща към обичайния си гладко избръснат вид в „Момичета от класа” (High Fidelity), отново продукция на New Crime. Заедно с партньорите си Пинк и ДеВинсентис адаптират популярния роман на Ник Хорнби, излязъл у нас под заглавието „Егати живота”, като преместват действието в своя град - Чикаго. Героят на Кюсак е саркастичен собственик на музикален магазин, който се опитва да анализира как се е стигнало до раздяла с петте жени, които е обичал най-много, за да разбере защо е толкова нещастен в любовта.
Самият Кюсак може би не е чак толкова нещастен в това отношение, макар че остава "стар ерген" – сред жените, с които е бил обвързан романтично, са Мини Драйвър, Алисън Истууд, Клеър Форлани, Нев Кемпбъл. Често във филмите му участва и сестра му Джоан.
Последните му 4 филма му носят още по-голяма популярност и са добре познати и у нас: „Любимците на Америка” (2001) с Джулия Робъртс и Катрин Зита-Джоунс, „Знак на съдбата” (2001), с Кейт Бекинсейл, „Самоличност” (2003), с Аманда Пийт, Рей Лиота, Ребека Де Морни и „Присъда за продан” (2003) с Дъстин Хофман, Джин Хекман и Рейчъл Вайс.