Биография

За създаването на филма «Фрида» (2002 г.) Салма Хайек посвещава 8 години от живота си, но въпреки това твърди, че не я вълнувал никак касовия успех на тази биографична творба. "Това е филм, който бе правен без търговски съображения" – споделя актрисата, която е продуцент и изпълнител на главната роля, на мексиканската художничка Фрида Кало. – "Ние започнахме с прожектирането на «Фрида» в четири кинотеатъра. Всъщност това беше типичен арт филм, който се оказа по-мащабен, отколкото очаквахме."

«Фрида» оправдава очакванията на своите създатели: спечелва само в САЩ повече от $22 млн. при бюджет $12 млн. Филмът обхваща живота на мексиканската художничка Фрида Кало от тийнейджърска възраст до нейната смърт, разказва за любовните й романи с мъже и жени, но основно разказва за любовта между нея и знаменития художник Диего Ривера.
"Това не е история за това, как двама души се влюбват един в друг" - споделя Хайек. – "Това е история за това, как те успяват да съхранят любовта си, независимо от невероятните препятствия и изпитания, които срещат по пътя си. Такива истории са много по-трудни за разказване. Те не са така романтични, както традиционните любовни истории».

«Удивителното е, че тази жена се е осмелила да бъде уникална - заявява 37-годишната Хайек. - В нея е нямало нито грам баналност. Тя винаги е оставала вярна на себе си, макар че това никак не е било лесно. Тя никога не се извинявала за своето поведение. Рисувала картини, които никой не харесвал. И макар че хората не купували нейните творби, тя въпреки това не се отказвала от своя стил». Кало създала стотици картини, работейки най-често в леглото или в инвалидна количка. Нейните произведения се прославили благодарение на ярките цветове и причудливата им изобразителна форма.

Десет години по-рано Мадона също е искала да снима филм за Фрида. «Мадона има много добър вкус и аз съм уверена, че тя искрено се възхищава от Фрида Кало – споделя Хайек. - Смятам, че би трябвало да хареса и нашия филм».
Заради по-голяма автентичност Салма Хайек специално си бръснела мястото над горната устна, за да й поникнат малки мустачки, каквито имала нейната екранна героиня Фрида Кало. «Днес съжалявам за това – въздъхва актрисата. - На екрана почти не се забелязва, но затова пък сега ми се налага постоянно да махам наболите косъмчета.”

По-рано Хайек категорично отказвала да се снима в еротични сцени. И до днес се носят легенди за това, как на режисьора Роберт Родригес се наложило да монтира любовната сцена между нея и Антонио Бандерас във филма “Десперадо” (1995) от кратки откъси, защото Хайек нито веднъж не успявала да доиграе докрай написаната в сценария сцена. Във «Фрида» обаче й се налага да играе в доста откровени сцени, включително и лесбийски.
“Смятам, че Фрида е един от най-сложните персонажи, които ми се е налагало да играя. Това е най-трудната роля в моя живот.”, признава Салма Хайек.

В началото на нейната холивудска кариера й е било много трудно, защото е жена, при това чужденка. Тя пристига в САЩ от Мексико и дълго се сражава за правото да получава разнообразни и съдържателни роли.

Салма Хайек е родена и израснала в Коацакоалкос, град в южната част на Мексико. Нейният баща е бизнесмен, а майка й - бивша оперна певица. Докато следвала в университета, започнала да се снима в сапунени тв-сериали. След огромния успех на сериала «Тереза» тя се превърнала в “сапунена” звезда номер 1 в цяло Мексико. Този бърз успех й вдъхва увереност и в началото на 90-те заминава за САЩ, без дори да знае английски език. През 1991 г. се премества в Лос Анджелис, където започнала да взима уроци по актьорско майсторство и дикция.

Първата й роля на английски език е в сериала «Синдбад»; после я наемат за малка роля във филма «Моя безумен живот» (Ma vida loca, 1993). И едва през 1995-а я открива Роберт Родригес, който я прави партньорка на Антонио Бандерас в своя филм “Десперадо”.

Последвали роли във филми като «От залез до зори» (1996), «Студия 54» (1997) «Догма» (1999), «Този див, див Запад» (1999). Очаквало се, че последното заглавие ще я превърне в суперзвезда, но критиката безпощадно се нахвърлила върху него, наричайки между другото Хайек «бонбонче за очите».

Хайек се заела с продуцентската работа върху “Фрида” и само от време на време се снимала в евтини и независими продукции, като “Тайм код» (Time Code, 2000), «Хотел» (Hotel, 2001) или тв-продукцията «Времето на пеперудите» (In the Time of the Butterflies, 2001). Очаква се скоро да излезе по екраните и продължението на “Десперадо”.

Освен това мексиканската актриса дебютира и като режисьор на филма «Чудото Малдонадо» (The Maldonado Miracle, 2003), който осъществи за кабелната мрежа Showtime. Главните роли в тази семейна драма са поверени на Питър Фонда и Рубен Бладес.

В личния си живот, Хайек е омъжена от 2009 г. за френския продуцент Франсоа-Анри Пино, с когото имат една дъщеря.

Филмография